De totale omzet van EU cross-border e-commerce (exclusief de reissector) is vorig jaar met zo’n 13% gestegen tot 95 miljard euro. Daarvan werd 55% gegenereerd door spelers uit de Europese Unie. De niet-Europese retailers, waarvan Amazon uitgesproken de dominantste is, waren goed voor 45% van de omzet. Amazon heeft zelfs een derde van de totale Europese cross-border markt in handen. Van de Europese spelers is Zalando de grootste. Dat blijkt uit cijfers die het kennisplatform Cross-Border Commerce Europe zopas publiceerde.

Inclusief de reissector was de totale Europese cross-border e-commercemarkt (CBEC) 137 miljard euro waard. Dat is 22,8% van de totale online markt, die in 2018 een omzet van 600 miljard  euro vertegenwoordigde. Cross-Border Commerce Europe verwacht dat dat cijfer tot 163 miljard stijgt in 2020 en tot 245 miljard in 2022. “Op vier jaar tijd zal de grensoverschrijdende online handel dus verdubbelen”, zegt Carine Moitier (ex-BeCommerce), de drijvende kracht achter het netwerk- en kennisplatform.

Als men de reissector uit de cijfers wegfiltert, bedraagt sz omzet van de CBEC 95 miljard euro, waarvan 52,3 miljard voor rekening van de Europese retailers en 42,8 van de niet-EU spelers. Van die laatsten wordt 80% van de omzet gegenereerd via ‘marketplaces’, met Amazon als leider met 32 miljard euro omzet.

Dat is bijna evenveel als de 500 grootste Europese spelers samen, die een totale online omzet van 36 miljard boekte, waarvan 24,7% afkomstig was van de marketplaces. Die Top 500 wordt voor het eerst gepubliceerd door Cross-Border Commerce Europe. De rangschikking gebeurt op basis van de cijfers van de Europese retailers in de EU16 (de gegevens voor de kleinste markten zijn te moeilijk om te verzamelen). De ranking wordt verkregen door de afweging van vier parameters: online cross-border omzet, SEO-prestaties, aantal landen en aantal cross-border bezoekers.

In deze ranking bestaat de Top 10 uit:

  • Zalando
  • Ikea
  • H&M
  • Zara
  • Nespresso
  • Pandora
  • Thomann
  • Jack & Jones
  • Vivino
  • Swarovski

Mode domineert in Top 500

Binnen de Top 500 is het aandeel van de categorie ‘mode, juwelen, kinderen’ met een aandeel van 50% overduidelijk de grootste. Dat is overigens ook te merken aan de samenstelling van de Top 10, stelt Moitier vast. De categorie ‘home, garden en DIY volgt met 11% en ‘sports & leisure’ met 10%.

Binnen de Top 500 spelen de ‘pure players’ een hoofdrol, met een marktaandeel van bijna 40%. Dan komen de ‘brand manufacturers’ (27,2%), de retailers (26%) en de postorderverkopers (6,4%).

Cross-Border Commerce Europe

Cross-Border Commerce Europe is een Europese netwerk- en kennisplatform voor de e-commerce en omnichannel (B2C)-spelers aanwezig in minstens drie landen in Europa. Het doel is onder meer deze bedrijven met netwerking en data-uitwisseling weerbaarder te maken tegen giganten zoals Amazon of Alibaba. Meer info: www.cbcommerce.eu.