Begint Amazon te verzwakken? Nee, zo blijkt uit de kwartaalcijfers van de e-commercegigant: zijn omzet steeg in het derde kwartaal met 29% en klokte zo af op 56,6 miljard dollar. Als we de cijfers echter van dichterbij bekijken zijn het vooral de diensten die voor groei zorgen en dus minder de producten.

Over het algemeen zien de financiële resultaten van de groep er erg goed uit: de operationele winst steeg van 347 miljoen dollar in het derde kwartaal vorig jaar naar 3,7 miljard dollar dit jaar. De nettowinst nam dan weer toe van 256 miljoen tot 2,9 miljard dollar.

Nochtans doen sommige indicatoren de wenkbrauwen fronsen. De verkoop van producten groeide immers ‘slechts’ met 17,3%  in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, waardoor de omzet afklokte op 28,8 miljard dollar. De omzet bij de diensten steeg daarentegen met 53% tot 22,8 miljard.

Nog opvallend: de internationale verkoop groeide trager dan de rest. Ze steeg met 13% tot 15,5 miljard dollar, terwijl de verkoop in Noord-Amerika toenam met 35% tot 34,4 miljard dollar, en de ‘clouddienst' (AWS) van Amazon met 46% groeide tot 6,7 miljard dollar. Die laatste is goed voor de helft van de operationele winst, terwijl Noord-Amerika op zijn beurt verantwoordelijk is voor de andere helft. De internationale omzet blijft echter verlieslatend (385 miljoen aan operationele verlies tegen 936 miljoen het jaar ervoor).

De online verkoopt vertraagt

Dat contrast vinden we ook terug bij de omzet per divisie: de online verkoop steeg met 10% tot 29,1 miljard en die voor de marketplace met 31% tot 10,4 miljard. De verkoop in de fysieke winkels klokte dan weer af op 4,2 miljard. Een vergelijking met een jaar geleden is moeilijk, aangezien Whole Foods pas eind augustus 2017 werd overgenomen. Als we de volgende kwartalen bekijken, zien we dat de omzet bij de ‘brick & mortar” stagneert. De abonnementsdienst (Prime) zag zijn verkoop de hoogte in schieten (+52%) waardoor de e-commercegigant zo’n 3,7 miljard dollar behaalde, onder andere dankzij een stijging van het abonnement met 20% tot 119 dollar per jaar in april. AWS kende dan weer een groei van 46%, goed voor een omzet van 6,7 miljard. De rubriek ‘andere’ steeg tot 2,5 miljard dollar (+122%).

AWS, de grote geldmachine 

De kwartaalcijfers van Amazon werden niet zo positief onthaald door beursanalisten, aangezien de diensten, en AWS in het bijzonder, volgens hen voor het grote geld zullen zorgen, terwijl de e-commerce, het hart van Amazons business, tekenen van zwakte vertoont. Het is inderdaad zo dat de helft van de operationele winst afkomstig is van AWS en andere diensten, terwijl het slechts goed is voor een vijfde van de omzet. Het aandeel van Amazon zakte na de publicatie van de kwartaalcijfers dan ook met 8%, om daarna weer licht te stijgen.

De ongerustheid van de analisten is te wijten aan het feit dat de directie van Amazon eerder aankondigde dat de omzet in het vierde kwartaal naar schatting met 10 tot 20% zou toenemen. Het vierde trimester kent immers traditioneel een sterke stijging in de verkoop. In Amerika verwacht men een stijging van 22% dankzij Black Friday en de eindejaarsperiode. Amazon, dat vandaag aan de andere kant van de Atlantische oceaan bijna de helft van de e-commerce markt in handen heeft, zou het dus minder goed doen dan de concurrentie.