Alibaba wil een nieuw logistiek centrum openen in Hamburg. Dat schrijft de Duitse economische website Wirtschaftswoche. Volgens hen zou hun Europese hub in… België de toegenomen activiteiten van de Chinese e-commerce gigant niet meer kunnen volgen. Binnen de Belgische logistieke kringen weet echter niemand van het bestaan van zo’n centrum in ons land.

Als we de Duitse website Wirtschaftswoche mogen geloven, is Alibaba op zoek naar een nieuw logistiek centrum om Duitsland en Scandinavië te bevoorraden. De Belgische hub zou nu al zo’n 50.000 pakketten per dagen leveren richting Duitsland. Aangezien de groei echter zo snel toeneemt, zou het volume tegen het einde van dit jaar verdubbelen (100.000 pakketten per dag), wat meteen het nieuwe distributiecentrum verklaart.

Het Belgische distributiecentrum zou naar verluidt in de buurt van een haven gelegen zijn. Logischerwijze denken we dan aan de haven van Antwerpen. We hebben geprobeerd om de Europese hoofdzetel van Alibaba in Londen vast te krijgen en die van de Benelux in Amsterdam, maar tevergeefs. In de Belgische logistieke kringen komt men uit de lucht gevallen. Bernard Piette is directeur bij Logistics in Wallonië. Deze Waalse competitiviteitspool zet sterk in op China en heeft regelmatig contact met Chinese professionals uit de e-commerce. “Ik heb nooit tijdens mijn gesprekken met Chinese e-tailers gehoord over zo’n centrum in België. Het zou kunnen dat Alibaba importeert via een distributiecentrum van een bestaand logistiek bedrijf, maar dat zou geweten zijn. Dit nieuws verbaast me dan ook”, legt hij uit.

Patrick Hollenfeltz, directeur van ECDC Logistics, dat vanuit de luchthaven van Luik logistieke diensten levert aan Chinese e-commercebedrijven waaronder het modehuis Sheln, reageert ook verbaasd op het nieuws. “Ik weet van mijn contacten dat Alibaba een offensief in Europa voorbereidt en dat dat mogelijk betrekking zou hebben op België, maar ik heb nog nooit gehoord van een distributiecentrum dat nu al operationeel zou zijn in ons land”. 

Strategisch plan

Alibaba zou inderdaad een offensief willen lanceren op de Europese markt en Hamburg zou daarbij slechts een kleine onderdeel uitmaken van een veel groter strategisch plan. De Europese mark kan immers moeilijk bediend worden vanuit China. Het vliegtuig is duur en stijgt enkel op voor enkele dure en dringende producten. Voor de alledaagse producten is er een netwerk van distributiecentra nodig dat dichter bij de consumptiemarkt gelegen is.

Alibaba  geeft zijn ambities maar al te graag prijs. Afgelopen oktober liet de e-commercegigant weten dat het 13 miljard euro gaat investeren in de logistiek wereldwijd. Maar over de concrete verwezenlijking van zijn strategische plan, blijft het bedrijf heel discreet: te veel informatie vrijgeven, zou zijn positie tegenover Amazon en JD.com, zijn Chinese rivalen die ook Europese ambities koesteren, kunnen verzwakken.

Meerdere landen

Toch beginnen de contouren van Alibaba's strategie zich langzaam af te tekenen. Zo zou de e-commerce gigant begonnen zijn met de bouw van een geautomatiseerd depot in Tsjechië, dat meteen ook voor de bevoorrading van het zuiden van Duitsland instaat. De Bulgaarse regering liet begin januari ook weten dat Alibaba zich zou vestigen in Bulgarije. Daarnaast zou er ook een nieuw distributiecentrum gebouwd worden in de regio van Londen. En in maart vertelde Jack Ma, de CEO van Alibaba, bovendien aan de Franse president Emmanuel Macron dat zijn bedrijf zou investeren in de logistieke sector in Frankrijk.

Het blijft nog maar de vraag of Alibaba ondertussen in alle stilte zijn toekomstige Europese logistieke centrum vanuit België aan het testen is. Dat lijkt op dit moment erg onwaarschijnlijk, maar niks is uitgesloten.