Zorgt de komst van Jumbo naar België voor een schokgolf, zoals velen verwachten? Gondola trok naar het hoofdkwartier van Jumbo voor een exclusief gesprek met Peter Isaac (51), de man die ervoor moet zorgen dat de supermarkt in België een succesverhaal wordt.

Peter Isaac komt met stevige tred de vergaderruimte in het hoofdkwartier van Jumbo binnen. De managing director van Jumbo België maakt voor het eerst tijd vrij voor de pers sinds hij op 1 september begon met een nieuw hoofdstuk in zijn carrière. De Nederlandse supermarkt wil België veroveren, daar kan geen misverstand over bestaan, maar het moet wel goed doordacht en stap per stap gebeuren, benadrukt hij. “We openen in april of mei een kantoor in Brasschaat, van waaruit het Belgische team zal werken. In totaal zullen we met zo’n 20 à 25 mensen zijn. Daarmee benadrukken we dat we op een duurzame manier op de Belgische markt willen aanwezig zijn. We willen een vaste speler zijn in Vlaanderen en in België.”

Het kantoor in Brasschaat komt Peter Isaac niet slecht uit. Vandaag pendelt hij elke dag 150 kilometer van Lokeren naar het Nederlandse Veghel: een flinke hap rijden. Niet dat hem dat afschrikt. Jumbo op de kaart zetten in België is een uitdaging waar hij graag zijn schouders onder zet. “Jumbo en ik hebben verschillende verkennende gesprekken gevoerd, maar ik was al heel vlug overtuigd van het verhaal. Dit is een geweldig bedrijf met een geweldige winkelformule, die een verschil kan maken in België. Het is een beetje een jongensdroom die uitkomt voor mij. Wie krijgt er de kans om een supermarkt vanaf nul op te bouwen in een land? Ik denk dat er weinig mensen ‘nee’ zouden zeggen tegen zo’n uitdaging.”

Op welke manier kan Jumbo het verschil maken in België?

We hebben een unieke formule, waarbij zowel prijs, service, gemak als assortiment een belangrijke rol spelen. We zorgen ervoor dat de klant niet meer moet kiezen tussen die elementen. Wij zijn niet alleen een prijsvechter, zoals we verkeerdelijk wel eens genoemd worden. We zijn veel meer dan dat. We hebben een heel ruim assortiment, dat we gaan aanpassen aan de Belgische markt. Als je bijvoorbeeld kijkt naar water, dan zie je dat dat in Nederland een vrij beperkt schap is de supermarkt, terwijl dat in België groter is, met enkele lokale merken. Het wordt dus de Nederlandse formule met een Vlaams sausje erover. Dat moet ook. We willen zo dicht mogelijk bij de klant staan. Dat zal je ook merken aan de taal die we in de winkel gebruiken. Sommige typisch Nederlandse woorden klinken vreemd voor Vlamingen. We willen daar tot in het kleinste detail alert voor zijn.

Hoeveel winkels gaan jullie openen?

Als alles goed gaat, openen we er dit jaar drie, waarvan één in Pelt, op De Koel 16B, die in november opent. Volgend jaar willen we nog eens twaalf à vijftien winkels openen.