Jacintha de Graaf (Zalando): “60% van de beautykopers shopt een totaal look: onze cross-sell missie is dus geslaagd”

Enkele weken geleden lanceerde Zalando zijn nieuwe campagne ‘Unleash Your Beauty’ waarin het benadrukt dat consumenten niet aan de verwachtingen van anderen moeten voldoen, maar vooral met hun eigen stijl het beste uit zichzelf moeten halen. Meteen ook het perfecte moment om de pers en het publiek te laten kennismaken met hun nieuwe online beautygamma. Daarom had Gondola een gesprek met Jacintha de Graaf, Regional Lead Benelux bij Zalando. 

 

Zalando heeft onlangs zijn ‘Unleash Your Beauty’-campagne losgelaten op de wereld.

 

Dat klopt, we hebben op 15 april onze ‘Unleash Your Beauty’-campagne gelanceerd via tv, tijdschriften en digitale media. Bij deze campagne willen we, net als bij onze fashioncampagne waarbij we spelen met het ‘fashion liberation’ idee, benadrukken dat consumenten niet moeten voldoen aan de verwachtingen van anderen, maar dat ze het beste uit zichzelf moeten halen met hun eigen stijl. Of zoals de naam het zelf zegt: ‘Unleash Your Beauty’.

 

Voor deze campagne hebben we samengewerkt met 7 lokale influencers: Nour & Fatma, Nanja Massy, Joachim Badejoh, Maureen Naudts, Amaël Hazza Galzin en Zoey Hasselbank. Samen met hen hebben we make-up tutorials gemaakt zodat we Belgische klanten kunnen laten kennismaken met onze producten. Die filmpjes zullen gefaseerd gepubliceerd worden op onze website, social media en natuurlijk op de social media-kanalen van de influencers.

 

Tutorials zijn trouwens de perfecte manier om ons beautygamma in de kijker te zetten, aangezien die momenteel echt hip en happening zijn binnen beauty. Het is ook een leuke manier voor mensen om te kijken hoe je bepaalde producten op verschillende manieren kunt dragen. Bovendien is het erg belangrijk dat we in deze tutorials met lokale influencers werken omdat zij weten welke trends hier leven en wat mensen fijn vinden, want dat verschilt echt van markt tot markt.

 

Zalando gebruikt tutorials om de Belgische markt te laten kennismaken met zijn nieuwe online beautygamma. Maar willen consumenten beautyproducten zelf niet liever testen vooraleer ze online te kopen?

 

Net daarom organiseren we verschillende ‘beauty experience days’ om pers, influencers en consumenten te laten kennismaken met onze producten. Het doel van deze events is om iedereen te laten weten dat we nu ook in België zijn. Iets meer dan twee weken geleden hielden we bijvoorbeeld een persevent voor influencers en pers waarbij ze de kans kregen om zelf een kijkje te nemen in het Zalando beautygamma. Er waren trouwens ook enkele beautyexperts aanwezig. In België hebben we meer dan 7.000 producten en meer dan 200 merken, en tijdens het event wilden we hen, weliswaar met een kleinere selectie, die diversiteit van het assortiment tonen. Via touch-ups konden ze zelf het Zalando beautygevoel ervaren en de producten echt leren kennen.

 

 

En de consumenten? 

 

Daar hebben we natuurlijk ook aan gedacht. Op 24 april hebben we al een ‘beauty experience day’ georganiseerd in het Centraal-Station van Antwerpen. Daar konden consumenten zelf een deel van ons beautygamma leren kennen en ervaren via touch-ups. Maar Antwerpen is zeker niet de enige stad die op ons lijstje staat. Zo organiseren we ook nog ‘beauty experience day’s in Luik-Guillemins (9 mei), Brussel-Centraal (15 mei) en Gent (17 mei).

 

Merkt u dat Belgen openstaan voor online beautyaankopen?

 

Ja, er is een duidelijke trend waarbij consumenten steeds meer online gaan voor beauty content. Youtube en Instagram zijn enorm populair en dat draagt bij tot het succes van de online beautyverkoop. Dankzij de vele tutorials en influencers wordt het veel gemakkelijker voor mensen om een product te zien en te vertrouwen waardoor ze het wel online gaan kopen. Dus we merken wel dat er een duidelijke verandering is in het consumentengedrag. Dat was trouwens ook al eerder het geval bij fashion, maar nu dus ook bij beauty.

 

Dat online beautyproducten populairder worden, bevestigen ook de cijfers. De Belgische beautymarkt is goed voor 2,3 miljard euro. Ongeveer 4% daarvan wordt online gekocht, dus het is nog relatief klein. Maar we zien wel dat online beauty echt aan een opmars bezig is. Vorig jaar is health en beauty bijvoorbeeld 35% gestegen ten opzichte van het jaar ervoor. Het was ook de categorie die als één na snelste aan het groeien was. Dus je ziet duidelijk dat beauty aan het groeien is en dat consumenten steeds meer vertrouwen krijgen om beauty ook online te kopen.

 

Zalando’s online beautygamma is nu iets meer dan een maand online. Wat zijn de eerste resultaten?

 

Concrete cijfers kan ik spijtig niet genoeg geven, maar de start is goed verlopen. We zijn heel blij met het assortiment dat we nu aanbieden: het is een heel relevant en divers gamma. We hebben grotere merken als L’Oréal en Estée Lauder, maar ook nicheproducten en meer trendproducten zoals de natuurlijke trend. Bovendien zijn we ook tevreden met de klantenervaring die we kunnen bieden. Die is hetzelfde als bij fashion: dus gratis verzending en retour. Onze service blijft momenteel trouwens gratis in België, in tegenstelling tot andere landen als Italië, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Ierland waar klanten wel een kleine bijdrage moeten leveren als ze producten kopen die in totaal minder dan 24,99 euro kosten. Vanaf 20 mei komen daar ook Zweden, Denemarken, Noorwegen en Finland bij.

 

 

We zijn echt blij dat we nu zowel fashion als beauty kunnen aanbieden. Dat zorgt zeker voor een meerwaarde. We hebben trouwens een speciale pagina gecreëerd ‘Get The Look’ waar klanten zowel onze beauty- en fashionproducten kunnen vinden.

 

Kiezen mensen nu vaker voor een complete look of beperken ze zich tot het beauty- of fashionassortiment?

 

Consumenten kiezen steeds vaker een complete look. We zien nu bijvoorbeeld al dat 60% van de mensen die beautyartikelen kopen tegelijk ook een of meerdere fashion items kopen. Dus 60% koopt al in de richting van een totaal look waarbij ze hun beautyartikel afstemmen op het jurkje of de hele look die ze kopen. Onze cross-sell missie is dus zeker geslaagd.

 

U klinkt erg optimistisch, maar hoe ziet u de toekomst van Zalando’s beautygamma in België?

 

Erg positief. De beautymarkt is op dit moment flink aan het groeien en het ziet er niet naar uit dat dat snel zal stoppen. De komende jaren willen we ons dan ook positioneren met een heel divers assortiment zodat we producten kunnen aanbieden voor iedereen: zowel high to low als mix en match. Niet onbelangrijk als je weet dat we een heel uiteenlopend cliënteel hebben. Daarnaast is het ook belangrijk dat wij onze klanten een zekere mate van inspiratie en advies kunnen bieden: het samenwerken met influencers valt daarmee samen. Dit blijft erg belangrijk voor Zalando. We zullen hier de komende jaren dan ook nog verder op focussen.

 

We zien dat er echt nog wel ruimte is voor groei. Dat zien we trouwens ook bij fashion. De totale Europese fashion markt bedraagt 450 miljard euro en daarvan wordt 25% online verkocht. Zalando heeft een klein deeltje in handen, ietsjes meer dan 1%. Nu moeten we ook de online beautymarkt zien te veroveren. In Europa is die markt goed voor 5%, in België bedraagt het aandeel 4%. We zien hier dus zeker nog groeimogelijkheden.

 

Ziet u tot slot nog specifieke online beautytrends die hot zijn op dit moment?

 

Ja, ten eerste zijn er de natuurlijke en biologische producten die erg in zijn. Consumenten gaan bewustere keuzes maken en hechten meer belang aan de manier waarop de producten tot stand zijn gekomen en welke bronnen er zijn gebruikt. Dat geldt zeker bij huidverzorgingsproducten. En dat duurzaamheidsaspect willen ze trouwens ook terugvinden in de verpakking.

 

Een andere trend die daarbij aansluit is Hollistic wellness. Consumenten willen een natuurlijke, mooi verzorgde huid en schenken dus meer aandacht aan de juiste verzorging. Daarbij staat natuurlijkheid centraal: het hoeft niet veel make-up te zijn, zolang je je eigen schoonheden maar in de verf zet. Zelfs enkel verzorgende crèmes kunnen volstaan. Klanten kiezen hierbij eerder voor natuurlijke merken als Weleda, Hej organic, Cosmetics 27 of Pai Skincare. Deze trend sluit goed aan bij onze campagne ‘Unleash Your Beauty’.

 

Daarnaast is ook de korean beauty hot, en blijven mensen nog steeds graag experimenteren met felle kleuren. Tot slot is er nog een laatste trend die erg opvalt en dat is ‘male grooming’. Mannen vinden het steeds normaler om hun uiterlijk te verzorgen. Een paar jaar geleden smeerde niemand crèmes, maar nu komt het langzaam op. Bovendien kennen ook de basis make-upproducten zoals een concealer, die vroeger enkel in het vrouwenassortiment beschikbaar was, steeds meer succes. Bij het ‘male grooming’-segment verwachten we de twee komende jaren zeker nog heel wat nieuwe ontwikkelingen.

 

Wilt u meer weten over Zalando en het succes achter het bedrijf? Kom dan zeker luisteren naar Kenneth Melchior, director northern Europe bij Zalando, tijdens Gondola Day op 16 mei in Kinepolis Imagibraine! Schrijf u hier in!

 

Auteur: 

l.goethuysen@gondola.be