De wereldwijde e-commercemarkt groeide het afgelopen jaar met 24%. Dit jaar zal de groei de helft lager uitkomen, verwachten experts van de Ecommerce Foundation. Ook in België remde de groei verleden jaar al fors af, en wordt voor 2015 hetzelfde verwacht.

De Ecommerce Foundation is een onderzoeksorganisatie die door de verschillende e-commerce verenigingen (zoals BeCommerce in België) wereldwijd is opgericht om conjunctuurrapporten, benchmarks, e.d.m. te publiceren. Zopas is het Global B2C E-commerce Report 2015 gepubliceerd. Daarin staat dat de groei van de online bestedingen in 2014 wereldwijd in lijn lag met die in de voorafgaande jaren. In totaal werd een omzet geboekt van net geen 2.000 miljard dollar (1.940 miljard euro), tegen 1.560 miljard het jaar daarvoor. Dat is een stijging met 24%, terwijl de voorgaande jaren de groei schommelde tussen de 23 en de 26%.

Maar dit jaar verwacht men een forse afremming van de groei, tot ‘slechts’ 15,9%. “Hoewel het groeiritme nog steeds significant is, kan deze vermindering gezien worden als een eerste teken dat de globale B2C e-commercemarkt meer en meer ‘matuur’ wordt", schrijven de opstellers van het rapport.

Dat was eigenlijk ook al in 2014 te merken: de groei was enkel in de opkomende economieën sterk. De uitgave namen toen het hardst toe in de regio Azië/Pacific: +44,3%. In de regio MENA (Midden-Oosten, Noord-Afrika was de stijging 21,5% en in Latijns-Amerika 18,2%. Door het feit dat de internetpenetratie in die gebieden nog wat achterblijft, is de groeipotentie voor e-commerce er nog groot.

Europa

Maar in Europa (+13,9% in 2014) en Noord-Amerika (+12,2%) is de e-commerce markt zo langzamerhand volwassen geworden. In Europa werd voor 567 miljard dollar verkocht (47% diensten en 53% goederen) en voor dit jaar wordt een omzet van 639 miljard verwacht. Dit betekent dat de groei er naar alle verwachting verder afremt tot 12,6%. In de meer volwassen Europese markten is de groeivertraging het grootst. Er is nog wel significante groei in landen met een achterstand, zoals Rusland (+25,4% in 2014), Hongarije, Polen en Griekenland. De Europese markt wordt volledig door het VK, Duitsland en Frankrijk gedomineerd, met 60,2% van de markt. De Top 12 – waartoe België niet behoort – is goed bijna 90% van de markt.

België

Ook België kende een forse groeivertraging in 2014, terwijl de voorgaande jaren ‘booming’ waren. In 2011: +25,0%; in 2012: +38,2%; in 2013: +25,7%; in 2014: +14,3%. De totale omzet van e-commerce was toen 4,37 miljard euro. Ook dit jaar zakt de stijging, tot 12,1%. De verwachte omzet is 4,90 miljard euro. Ter vergelijking: de Nederlandse markt, die veel vroeger dan de Belgische van start is gegaan, groeide in 2014 met 8,4% (+9,4% in 2011). Voor dit jaar wordt +8,1% verwacht. De totale B2C online handel is dit jaar iets meer dan 15 miljard euro.

In België waren er in 2014 zes miljoen e-shoppers die gemiddeld 722 euro per jaar online spenderen. Het aandeel van de e-commerce in retail-verkoop is slechts 3% (tegen 7,2% in heel Europa). De Belgen behoren tot de Europese topgroep als het gaat om grensoverschrijdende aankopen. 34% van de aankopen gebeuren in het buitenland (Nederland, Duitsland en Frankrijk vooral).

Volgens de stellers van het ‘European B2C E-commerce Report 2015’ komt dat door het feit dat er in België relatief minder webshops zijn en ze vrij laat zijn begonnen. Ook het verbod op nachtwerk speelt hen parten. Een ander belangrijk obstakel is de tweetaligheid van het land en de verschillende culturen in Wallonië en Vlaanderen. “Het is daarom zeer moeilijk voor online handelaren om met één webwinkel het hele land te bereiken, wat hun markt beperkt,” stellen ze.

Lees ook: Belg gaf online alweer 2 miljard uit in het tweede kwartaal