Developed Records: 

Proxy Delhaize; nieuw concept

In 2000 zette Delhaize de opvolger van de superette in de steigers, Proxy Delhaize was geboren. Vandaag telt ons landje reeds meer dan 200 Proxy’s. Maar na 13 jaar was het tijd om dit winkelconcept te vernieuwen. De allereerste Proxy, nieuwe stijl, opende 9 juli jongstleden de deuren in Denderhoutem. Na enkele maanden proefdraaien besloot Delhaize dat het tijd werd dit gloednieuwe concept aan de wereld te tonen en op onze redactie viel er dan ook een uitnodiging in de bus waar we met veel plezier op ingingen.

Carrefour express Ohain

Wie ons blad regelmatig ter hand neemt kent ondertussen het nieuwe buurtwinkelconcept van Carrefour wel. We hebben het er namelijk al over gehad in ons januarinummer, dat kort na de opening (op 12 november 2012) van de eerste express “2.0” verscheen. Deze ‘kijkwinkel’ werd echter uitgebaat in eigen beheer en diende vooral om een reeks oplossingen te testen die niet noodzakelijk toepasbaar zijn in de hele keten. En dan hebben we het onder meer over de app waarmee de klanten vanop afstand via hun smartphone sandwiches kunnen bestellen die ze dan ter plaatse kunnen afhalen. De “Manhattan”- winkel was bovendien ook enigszins atypisch door zijn onvervalst stedelijk karakter. Op het ogenblik dat Delhaize in Denderhoutem een prototype van zijn nieuwe Proxy-concept lanceerde, vonden we het dan ook een goed idee om eens een kijkje te gaan nemen in een express van de nieuwe generatie

Interview Piet Vanthemsche (Boerenbond)

De landbouwers hebben het niet onder de markt. Na een paardenvleescrisis in het begin van het jaar, moesten de groente- en fruittelers hun tomaten en aardbeien deze zomer aan dumpingprijzen verkopen door te hoge volumes. Maar er is ook goed nieuws: de Belgische consument heeft meer aandacht voor lokale productie, en de mooie opkomst op de Dag van de Landbouw (15 september 2013) toont aan dat er nog interesse is voor het vak. Wij spraken met Piet Vanthemsche, voorzitter van de Boerenbond, over de gemeenschappelijke belangen van de boer en de retailer.

Dossier Franchise: een blik achter de schermen

Franchisenemer worden is een beslissing die niet over e?e?n nacht ijs genomen wordt. De verschillende enseignes moeten bezocht worden, de financie?n moeten in orde gebracht worden, de familie moet - op zijn minst - op de hoogte gebracht worden en de ambities moeten duidelijk afgelijnd worden. Eerlijk is eerlijk, niemand op de redactie van Gondola is ooit franchisenemer geweest. Dus om te weten te komen hoe de vork precies aan de steel zit, zijn we naarstig op zoek gegaan. Niet naar een franchisenemer die zijn schaapjes al lang op het droge heeft, maar wel naar iemand die op het punt staat de stap in het duister te zetten.

In dit artikel