Op de Wereldtentoonstelling van Milaan ging onze aandacht vooral uit naar één bijzondere attractie. We hebben het hier over de stand van Coop Italië, dat aan architect Carlo Ratti, tevens hoogleraar aan het MIT (Massachussetts Institute of Technology) gevraagd had een futuristische versie van hun supermarkten voor te stellen. “Elk product heeft zijn eigen geschiedenis”: ziedaar het uitgangspunt waar de protagonisten van dit nieuwe concept van vertrokken zijn. Bewegende armen, strakke facings, touchscreens, spiegels met een onlineverbinding… Een aantrekkelijk programma dat we niet mochten missen, en we waren er dan ook als de kippen bij om mee te genieten van deze blik op de toekomst en u daarover enige uitleg te geven.

No man’s land

Of het nu gaat om de snijtoog, de afdeling groenten en fruit of de kassa, overal wordt de menselijke afwezigheid gecompenseerd door tal van schermen en robots om de klanten verder te helpen. Het personeel dat er toch nog aanwezig is, is vooral bezig met het schoonvegen van de schermen. Moeten we ons nu stilaan ongerust gaan maken?

Follow the leader Bij het binnenkomen maken de pictogrammen meteen duidelijk wat u te doen staat: neem een karretje, vul het en neem uw boodschappen mee of stuur ze via DHL naar huis, van welk land u ook afkomstig bent.

Spiegels met onlineverbinding

Gedaan met staren naar piepkleine etiketjes. In de supermarkt van de toekomst houdt u gewoon de hand boven een stuk fruit, een groente of een wijnfles, om er de origine, prijs, allergenen, voedingswaarde en CO2-uitstoot van te weten te komen. Al die informatie verschijnt simultaan op het scherm dat boven het gekozen product hangt.

Robots

Het zijn de robotarmen in de afdeling groenten en fruit die de appels in individuele verpakkingen plaatsen die het vaakst op beeld vastgelegd worden. Allemaal heel indrukwekkend, maar we stellen ons toch vragen bij de duurzaamheid ervan…

Frigo

De touchscreens die zich overal tussen de koeltogen bevinden hebben dezelfde functie als de spiegels. De consument kan er de prijs op zien, de CO2-uitstooot, het land van oorsprong en de voedingswaren van het product.

Voorverpakt vlees

In de vleesafdeling vinden we digitale tabletten die gelinkt zijn aan schermen die boven de uitstalling hangen. De consument krijgt op die manier niet alleen productinformatie, hij kan ook naar korte video’s kijken die laten zien hoe het vlees geproduceerd werd.

Signalisatie en ruimte

In de Coop van de toekomst vindt de klant zijn weg tussen de verschillende afdelingen dankzij een heldere signalisatie die voortdurend herhaald wordt op de wanden en op de schermen die boven de rekken hangen. De brede gangen, lage meubels en de duidelijk afgelijnde compartimenten zorgen voor een goede doorstroming van de nieuwsgierige consumenten, die zo een prima overzicht hebben over de waren.

Vernieuwende packaging

In dit paviljoen konden we zien hoe de packaging van de toekomst er zal uitzien. Zo ontdekten we er bijvoorbeeld verse vis onder hoge druk voor een betere bewaring, DIY hamburgerkits of insecten in een verpakking waarin ze gegarandeerd lang vers en krokant blijven. De retailer biedt ook de mogelijkheid uw maaltijd uit te printen.

Selfscan

Van alle technologieën die we gezien hebben is selfscanning waarschijnlijk degene die al het meest in gebruik is. Persoonlijk moesten we het een tiental keer proberen eer het lukte om onze aankopen te regelen, en dan nog met wat hulp van het personeel…

Verticale agricultuur

Bij het verlaten van de winkel stonden we plots oog in oog met een verticale landbouwstructuur die werkt volgens het principe van de hydroponie.

In dit artikel

In the picture