Bijna alle Belgische webshops respecteren de consumentenwetgeving. Uit een onderzoek van de FOD Economie bij 266 Belgische webwinkels bleek dat 97% in orde was. “De consument kan met een gerust hart winkelen bij de Belgische webwinkels”, zegt minister van Economie en Consumentenzaken Kris Peeters.

Tussen oktober 2014 en februari 2015 onderwierp de Economische Inspectie van de FOD Economie 266 onlineshops uit diverse sectoren aan een grondige controle. Bij bijna 63% van de onderzochte webwinkels werd bij een eerste controle een inbreuk geconstateerd.

“Dit betekent uiteraard niet dat er bij al deze webwinkels ernstige problemen werden vastgesteld, wel integendeel. Vaak ging het om een relatief klein probleem, te wijten aan onwetendheid. Voorbeelden hiervan zijn het ontbreken van het modelformulier voor de herroeping van het product of de dienst (dat slechts enkele maanden voor het onderzoek verplicht werd) of het ontbreken van het ondernemingsnummer bij de contactgegevens op de website”, klinkt het bij de FOD Economie.

Slechts 7 processen-verbaal 

De webwinkels waarbij een probleem werd vastgesteld, kregen een waarschuwing. De overgrote meerderheid voerde snel de nodige correcties door. Uiteindelijk waren 97 % van de gecontroleerde webwinkels volledig in orde, een positief resultaat. Slechts 7 webwinkels bleken hardleers”, aldus Chantal De Pauw, woordvoerster van de FOD Economie. Tegen deze 7 webwinkels werd een proces-verbaal voor het parket opgesteld.

“Voorbeeld”Minister van Economie en Consumentenzaken Kris Peeters stelt vast: “De consument kan met een gerust hart winkelen bij de Belgische webwinkels voor het aankopen van bijvoorbeeld tickets voor optredens, reizen, kledij, of ICT-apparatuur. Samen met de Economische Inspectie blijven we dit controleren, en we sensibiliseren uiteraard ook de handelaars. Maar het mag gezegd: de Belgische webwinkels zijn een voorbeeld.”