België is zijn achterstand op het vlak van e-commerce stilaan aan het wegwerken. In de 2015 Global Retail E-Commerce Index van ATKearney, een ranglijst die het groeipotentieel van e-commerce per land, stijgt ons land immers van de 24ste naar de 9de plaats. België is hiermee de sterkste groeier in de top 30.

De top 5 wordt natuurlijk gedomineerd door grote landen (VS, China, VK, Japan en Duitsland), waar ATKearney nog veel meer mogelijke groei ziet op het vlak van e-commerce. Maar het kleine België lijkt aan een inhaalbeweging bezig: we stijgen 15 plaatsen ten opzichte van vorig jaar op de ranglijst, en springen met onze 9de plaats zelfs over Nederland (13). Ons land krijgt een “aantrekkelijkheidsscore” van 45,6 op 100 van ATKearney en een “groeipotentieelscore” van 48,3.

"Jaarlijks 25% groei"België is een kleine maar rijpe markt met veel potentieel, zegt ATKearney.  Waarom? De e-commerce infrastructuur is stabiel en de consumenten zijn geconnecteerd en shoppen steeds meer online. Meer zelfs, de onderzoekers verwachten hierdoor een jaarlijkse groei van 25% van hier tot 2020. Een groei die vooral gedreven zal worden door kledij, elektronica en … food!

ATKearney herhaalt wel dat de Belgen wat achterop hinkten en dat daarom enkele buitenlandse spelers ondertussne erg sterk staan op de Belgische markt (vb Amazon, Bol.com, Pixmania). Maar ook daar is nu verandering in aan het komen: het rapport verwijst naar de uitbreiding van Colruyt’s Collect&Go-dienst, de 48% groei in online verkoop bij Delhaize en de multichannelaanpak van Vanden Borre.