Shoppers brengen met een smartphone brengen steeds meer de online concurrentie mee naar het fysieke winkelpunt. Ze vergelijken online prijzen, nemen foto’s of vragen raad aan vrienden en familie. Onderzoeksbureau GfK onderzocht het gedrag van de consumenten/smartphonegebruiker in de winkel.

GfK heeft meer dan 25.000 consumenten uit 23 landen ondervraagd over het gebruik van hun gsm tijdens het winkelbezoek. Daaruit blijkt dat één op vijf Belgische consumenten zijn smartphone in het winkelpunt gebruikt om prijzen te vergelijken. Dat is veel minder dan in het buitenland, want internationaal vergelijken gemiddeld 40% van de consumenten prijzen op hun telefoon.

De andere trends? 36% van de ondervraagden neemt foto’s van een product dat ze willen kopen en 4 op 10 contacteer vrienden of familie om raad te vragen over een eventuele aankoop. Verder gebruiken mannen (42%) hun smartphone vaker bij het winkelen dan vrouwen (37%). De meest actieve gebruikers zijn overigens tussen de 20 en de 29 jaar oud. De helft daarvan zegt zijn smartphone vaak te raadplegen in de winkel. 

België: minder actief

Belgische shoppers zijn (voorlopig) nog niet zo actief met hun smartphone. Meer zelfs, ons land is het vierde minst actieve op dit vlak, na Zuid-Korea, China en Turkije. Bij ons gebruikt slechts 17% van de vrouwen en 26% van de mannen de smartphone bij het winkelen.

Hulplijn

Mexicanen (55%), Polen (53%) en Turken (52%) doen regelmatig beroep op de mening van een vriend of familielid voor hun aankoop te doen. De Jappaners (16%), Indonesiërs (21%) en Duitsers (24%) doen dan dat dan weer veel minder.

Het fotograferen van interessante producten gebeurt dan weer vooral in Mexico (49%), China (49%) en Turkije (47%), en bijna niet in India (12%), Ukraine (13%) en Indonesië.