Artificiële Intelligentie (AI), het buzzword van het moment. Maar kan u me vertellen hoe u de technologie kan gebruiken om uw business te boosten? Wees gerust, u bent niet alleen. Maar liefst 95,8%* van de Belgische retail industrie zich niet vertrouwd met AI. Intelligente robots die uw werk automatiseren, die uw analyses automatisch uitvoeren, en uw klanten gepersonaliseerd op hun wenken kunnen bedienen zijn al lang geen futuristisch droomscenario meer, maar de realiteit van vandaag. Bent u het niet die aan de slag gaat met deze verbluffende technologie? Dan zal uw competitie niet aarzelen om de vruchten van AI te plukken. Zorg ervoor dat u en uw bedrijf mee zijn met AI, de technologie die zijn hype meer als waarmaakt.

AI is de meest disruptieve technologie die de komende 10 jaar zal domineren volgens onderzoeksbureau Gartner. Hoog tijd dus om uw kennis op te krikken. Wat is AI? Hoe kan de technologie u helpen om uw bedrijf naar een hoger niveau te tillen? Waarom is AI relevant voor retail en FMCG? In onze Mini MBA - Artificial Intelligence & Technology krijgt u een praktische introductie tot de vele technologieën die schuilgaan achter de parapluterm dat AI is, en maakt u kennis met de verscheidene toepassingen die vandaag al toepasbaar zijn op uw bedrijf.

*Gondola Academy - Rethinking Retail: Artificial Intelligence and Robotic Process Automation (2017)

Deze mini-MBA in AI maakt de link tussen technologie en business: het programma is kort, krachtig en extreem ambitieus. Een unicum in Europa, speciaal voor de Belgische sector.

MODULES

 

1. Welcome to AI / AI welcomes you - 24 februari (hele dag)

Voor we overgaan tot uw deep dive in Artificiële Intelligentie is het belangrijk om AI te begrijpen vanuit een breed perspectief - wat is de impact van AI op mens, maatschappij en business? AI is één van de meest misplaatst gebruikte termen in de media vandaag. Alles wat maar mogelijk raakt aan intelligente software wordt gecatalogiseerd onder eenzelfde term. We beginnen ons parcours daarbij met het ontmantelen van de parapluterm, wat zijn de verschillende subdomeinen, en waar kunnen ze gebruikt worden? De namiddag gaan we van start in het meest voorkomende domein, namelijk machine learning.

Wat zal u onder andere leren?

  • De impact van AI op mens & maatschappij
  • De geschiedenis van AI & een blik vooruit
  • Wat is ‘General Intelligence’?
  • AI als parapluterm - wat zijn de verschillende domeinen binnen AI, en wie zijn de grote spelers?
  • Introductie tot Machine Learning
  • Supervised learning, unsupervised learning & reinforcement learning

 

2. Visual & Voice - 3 maart (namiddag)

Voice technologie is de boeman van iedere brand & marketeer - hoe moet ik mijn merk tentoonstellen als consumptie verloopt via een ‘onzichtbaar’ kanaal? Visuele technologie introduceerde dan weer concepten als Amazon Go, de kassaloze winkel. Zullen alle fysieke winkels in de toekomst overstappen naar deze ultieme vorm van convenience? Allicht twee van de meest disruptieve technologieën die retail en consumentengoederen de komende jaren zullen beheersen. Nooit is het belang groter geweest om te begrijpen hoe de technologie werkt, wat vandaag al mogelijk is, en wat de nabije toekomst voor ons in petto heeft.

Wat zal u onder andere leren?

  • Wat zijn ‘Neurale Netwerken’?
  • Wat is ‘Natural Language Processing’ (NLP)?
  • Introductie tot Deep Learning
  • Visual recognition in retail
  • Voice technologie: hoe te reageren als brand of retailer?
  • Chatbots, het gebruik van virtuele gidsen

 

3. Hyper Personalisation - 10 maart (namiddag)

Wat hebben bedrijven als Amazon, Coolblue en Torfs gemeen? De klant is hét centrale uitgangspunt waar hun hele strategie rond gebouwd is. Een optimale customer experience is de enige manier om uw consument recurrent te verleiden om te kiezen voor uw aanbod. De klant zit in 2019 compleet in de driverseat, en hij wilt volledig op zijn wenken bediend worden. Klantdata omzetten tot activeerbare inzichten is de droom van elke retailer & merk, wat net de absolute kracht is van AI. Op welke manieren kan AI me helpen om mijn klanten een gepersonaliseerde ervaring te bieden?

Wat zal u onder andere leren?

  • Wat is clustering?
  • Hoe werken recommendation engines?
  • Brochures op maat van het individu
  • De gepersonaliseerde webshop

 

4. The customer journey - 17 maart (namiddag)

De weg van een product tot de consument heeft al een gigantische transformatie ondergaan onder invloed van e-commerce. AI introduceert een nieuwe vloedgolf aan vernieuwing. Autonoom rijdende auto’s die dienen als mobiele supermarkt, zoals recent geïntroduceerd door Ahold. Predictieve modellen, die op maat kunnen voorspellen welke producten in stock moeten zijn. Ook aan de kant van de consument zijn de mogelijkheden vandaag de dag enorm. Computer vision dat elke handeling van de consument analyseert - van beweging tot welke emotie ze vertonen. Slimme modellen die elke online klik van de klant analyseren, om zo op het juiste moment, de juiste marketing op de klant loslaten. Ook voor u is het dringend tijd om uw customer journey te optimaliseren.

Wat zal u onder andere leren?

  • Hoe zal mobiliteit veranderen?
  • De toekomst van e-commerce en the last mile delivery
  • Mobility flows - het tracken van beweging
  • Innoveren in een stugge cultuur
  • Optimaliseren van marketing budget
  • Van customer feedback tot customer centricity

 

5. The life of a data scientist - 24 maart (namiddag)

Kruip een dagje in de schoenen van een Data Scientist. Ervaar hoe frustrerend het is om met ongeordende data te werken. Beleef de euforie wanneer u voor het eerst uw eigen AI programma in elkaar steekt. Beleef de problemen waar Data Scientists dagdagelijks mee geconfronteerd worden om zo een beter inzicht te verkrijgen bij de coördinatie van uw eigen AI projecten. Essentieel voor iedereen die de intentie heeft om zijn eigen AI projecten te coördineren.

Wat zal u onder andere leren?

  • Hoe data capteren in de praktijk
  • Inzicht in het proces achter een AI-tool
  • Complexiteit van een data scientist
  • Hoe een AI applicatie te coördineren

 

6. Intrapreneur pitch - 31 maart (namiddag)

Doorheen het hele traject gaat de deelnemer op zoek naar een applicatie van AI, toepasbaar op zijn eigen bedrijf. Met een sterke focus op dit innovatie project brengen we onze deelnemers zo dicht mogelijk bij de activatie van hun vergaarde kennis. In de laatste sessie worden de innovatie projecten gepitcht aan een jury van experten, die op hun beurt feedback geven om uw idee om te zetten tot een waardevolle asset.