Doorheen mei en juni ging bij Gondola een Belgische primeur door: een mini-MBA in Artificial Intelligence en Technology. Samen met een dynamische groep deelnemers doorliepen we een parcours waar we alle takken van AI bekeken en leerden hoe dit toepasbaar was op de Belgische retail en consumptiesector. Graag delen we drie van onze bevindingen met u:

       01. Droom groot, maar start klein

Iedere ondernemer of intrapreneur moet met  grote dromen zitten om zijn bedrijf te transformeren naar de beste versie van zichzelf. AI is een geweldige tool zijn om dit te bereiken, maar vaak heerst nog de misplaatste opvatting dat de technologie vanaf minuut 1 moet worden ingezet om de gehele bedrijfswerking radicaal om te gooien. Bedrijven die een AI-first strategie implementeren als Google en Amazon, passen AI toe op elk facet van hun bedrijfswerking. In de supply chain om hun goederen naadloos door te laten stromen, op hun website om gepersonaliseerde content te kunnen leveren aan de consument en doorheen de customer journey om klantengedrag te analyseren om zo hun processen perfect daar op af te kunnen stemmen. Start uw AI-reis door in te zetten op een klein, praktisch probleem. Er zijn ondenkbaar veel quick wins te realiseren met AI, zonder dat onnodig geld moet verbrand worden aan de grote projecten.

 

Klik hier voor meer info over de mini-MBA

mini-MBA AI
Klik hier voor meer info over de mini-MBA

 

       02. AI als parapluterm

AI is een van de meest gevulgariseerde buzzwords in de media vandaag. AI omslaat alles en zegt daardoor tegelijkertijd niets. Achter het woord AI gaat een hele paraplu aan technologiëen schuil. Uit gemakkelijkheidshalve communiceert de media, waar ook ik me schuldig aan maak in dit artikel, echter enkel over de brede nietszeggende term ‘AI’.

Begrijpelijk dat dit gebeurd, want u zou allicht afhaken moesten we beginnen over de correcte termen als recommendation systems, deep learning of reinforcement learning. Wilt u mee zijn met AI is het wel essentieel om deze begrippen onder de knie te hebben. Mocht u zelf een AI applicatie willen opzetten voor uw eigen bedrijf, dan kan u beter weten hoe de verschillende technologiëen werken, wat de verschillen zijn en waar ze kunnen toegepast worden.

 

       03. Cases, cases, cases,...

De mogelijkheden van AI zijn enorm. Doorheen de mini-MBA kwamen we in aanraking met vele manieren hoe AI kan worden toegepast op de consumptieindustrie. Zo denk ik aan de intelligente robots van Robovision, die haarfijn een fragiele tulp weten te grijpen bij zijn stam, om zo maar liefst 10.000 tulpenbollen per uur te planten met 4 machines. Een proces dat overigens voordien compleet handmatig verliep. Agilytics toonde ons hoe we data konden gebruiken voor onze marketing mix te optimaliseren: op welke kanalen kan ik best inzetten om een optimale sales te bekomen? Een verdeling die vaak nog met de natte vinger gebeurt. Ook toonde Fourcast ons procesmatig hoe ze de Koninklijke Belgische Voetbalbond transformeerde van oubollige organisatie naar een platform dat data capteert om de juiste content te kunnen voorzien aan hun verscheidene doelgroepen (spelers, trainers, scheidsrechters, …). Een schoolvoorbeeld van hoe personalisatie het gebruiksgemak kan verbeteren.

 

Tal van andere cases die ik graag met jullie zou willen delen. Bent u gebeten door AI? Geïnteresseerd om zelf te leren hoe u AI kan toepassen, wat er schuilgaat achter de parapluterm AI? Aarzel dan zeker niet om contact op te nemen met mba@gondola.be of 02 616 00 11! Een vrijblijvend gesprek kan zeker geen kwaad. Onze volgende sessie staat klaar om van start te gaan op 22 januari. Graag overlopen we met u of het interessant kan zijn voor u om er bij te zijn.