E-commerce is de afgelopen maanden alleen maar populairder geworden in België. Er werd in totaal 6% meer online uitgegeven dan een jaar eerder. Opvallend is daarbij dat de online uitgaven in Wallonië voor het eerst sterker stegen dan in Vlaanderen.
De Belg blijft fan van online shoppen, en het belang van e-commerce neemt verder toe in ons land. Dat blijkt duidelijk uit de recentste cijfers van BeCommerce Market Monitor, een onderzoek uitgevoerd door GfK in opdracht van sectororganisatie BeCommerce.
In totaal gaven de Belgen in het eerste kwartaal 2,44 miljard euro uit via internet, wat een toename inhoudt van 6%. De sterkste groei vond dit keer plaats in het zuiden van het land: de online uitgaven in Wallonië zijn gedurende het eerste kwartaal van 2017 met meer dan 10% gestegen tegenover dezelfde periode vorig jaar. Voor Vlaanderen was dat "maar" 4,5%.
Belg spendert meer per online aankoop
De stijging in uitgaven is een gevolg van het feit dat steeds meer Belgen online shoppen. In het afgelopen kwartaal deden 7,1 miljoen mensen een online aankoop gedaan, wat neerkomt op een stijging van 2%. Het aantal aankopen via internet bleef wel stabiel in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar (21,4 miljoen aankopen). Dat de totale online uitgaven met 6% groeien betekent dus dat er per aankoop meer geld gespendeerd wordt.
Gemiddeld deed de Belg 3,1 aankopen tijdens het eerste kwartaal van 2017. Hierbij gaven ze gemiddeld 114 euro uit per online aankoop, wat een stijging is van 6%. De gemiddelde online koper spendeerde bovendien in deze periode 341 euro, een toename van 4%.
Diensten vooral online
Ook het belang van online winkelen blijft verder toenemen. 16,9% van alle uitgaven gebeurde online versus 15,8% in dezelfde periode vorig jaar. En 7,3% van het aantal aankopen gebeuren tegenwoordig al online, terwijl dit in het eerste kwartaal van 2016 nog maar in 6,9% van de gevallen van toepassing was. Vooral diensten blijven extreem populair online: 64% van alle bestedingen aan diensten gebeurden online, vorig jaar was dit nog maar 60%.
Computers en accessoires winnen sterk
'Vliegtuigtickets en accommodatie' blijft de meest populaire categorie en het belang van online uitgaven neemt zelfs nog toe voor deze categorie. Maar liefst 85% van alle uitgaven (tegenover 82% in het eerste kwartaal van 2016), gebeuren online. Er werd daardoor al 517 miljoen euro online gespendeerd aan deze categorie. Op de tweede plaats blijven ‘tickets voor attracties en events’ staan met 78% van alle spendings die online plaatsvindt. Dit houdt in dat er 273 miljoen euro aan deze categorie online uitgegeven wordt.
De sterkste groeier van dit kwartaal is de categorie ‘computers en accessoires’, die met 39% groeit. Deze categorie realiseert 94 miljoen euro aan online omzet versus 71 miljoen in het eerste kwartaal vorig jaar. Ook het aantal online aankopen binnen deze categorie is toegenomen (van 572.000 naar 610.000). Meer dan een vijde (22,9%) van alle uitgaven gebeurt nu al online tegenover nog maar 16,5% vorig jaar.
Mobiel
De smartphone springt over de tablet en staat nu op een derde plaats als meest belangrijke toestel om online te winkelen. Op de eerste plaats staat nog steeds de laptop met 56% van de kopers die dit toestel al eens gebruikt om online te winkelen, maar het belang hiervan is lichtjes gedaald. Op de tweede plaats blijft de desktop staan met 35% en de top drie wordt afgesloten door de smartphone die door 19% van de kopers gebruikt wordt (versus 14% in dezelfde periode vorig jaar).
Bancontact en kredietkaart evenwaardig
Bovendien heeft de kredietkaart lichtjes aan belang verloren als meest populaire betaalmiddel. Ze wordt nu nog door 49% van de shoppers gebruikt om een aankoop te doen (versus 51% vorig jaar) en Bancontact wint dan weer wat aan belang (wordt nu door 47% van de shoppers gebruikt tegenover 45% in het eerste kwartaal van 2016). Opvallend is ook dat de giftcard en getrouwheidpunten een toename kennen. Deze worden nu al door 8% van de kopers gebruikt of ingezet bij het online winkelen.