-
A la une : Self-scan, malédiction ou bénédiction ?
-
Photo-reportage : Le meilleur du Sial
-
Dossiers : Plats fromagers, desserts lactés, plats préparés, rayon ethnique, aides culinaires, baby food & care, papier-toilette
Het afgelopen jaar werden er bijna een kwart meer fairtrade producten verkocht dan in 2015. Deze sterke groei hebben ze deels te danken aan discounters Aldi en Action, die nu ook meer fairtrade producten hebben opgenomen in hun assortiment.
Globaal boekten de Belgische fair trade producten een omzetgroei van 23% in 2016. Dat blijkt uit GfK-cijfers die Fairtrade Belgium, het voormalige Max Havelaar, heeft bekend gemaakt. Een opvallend sterke groei, als je weet dat de totale FMCG-markt in diezelfde periode met amper 2% vooruit ging.
De reden? Zowel de penetratie als de aankoopfrequentie zijn verhoogd, klinkt het. Ondertussen koopt al 64% van de Belgische gezinnen minstens één keer per jaar een fairtrade product. Dat is 18% meer dan in 2015.
De populairste fairtrade producten zijn en blijven koffie, bananen en chocolade. Van de koffie werd 13% meer volume verkocht in 2016, dankzij de verhoogde penetratie (+31%). De fairtrade bananen werden in 2016 opgenomen in het assortiment van Aldi en zagen daarmee hun volume stijgen met maar liefst 25%. Ook de eerlijke chocolade kende een bijzonder goed jaar en ging er met 47% op vooruit. De penetratie steeg met 61% dankzij de nieuwe beschikbaarheid bij Aldi en Action.
A la une : Self-scan, malédiction ou bénédiction ?
Photo-reportage : Le meilleur du Sial
Dossiers : Plats fromagers, desserts lactés, plats préparés, rayon ethnique, aides culinaires, baby food & care, papier-toilette
Vous voulez tout savoir sur l'actualité du secteur (Magazine), nos événements (Society) ou nos formations (Academy)?
Abonnez-vous à nos newsletters: