De Belgische e-consumenten laten steeds vaker hun pakjes op het werk bezorgen. Dat doen 30% van hen nu al. In de bedrijven waar privéleveringen verboden zijn, laat één op de tien werknemers privépakjes toekomen als een werkpakje om de regels te omzeilen. Opvallend is dat de Belgische e-shopper zijn of haar online aankopen in 31% van de gevallen vanop de werkplek doet. Dat blijkt uit een onafhankelijke studie die technologiebedrijf Bringme liet uitvoeren bij 1.000 Belgen.
De populairste plek om pakjes te laten toekomen is nog altijd thuis. Omdat het niet evident is om ook daadwerkelijk thuis te zijn op het moment dat er iets geleverd wordt, geeft één op vijf webshopper toe om flexibel om te springen met werkuren om een pakje in ontvangst te kunnen nemen. 7% vertrekt bewust later naar het werk of vertrekt al vroeger naar huis. 14% blijft er zelfs een hele of halve dag voor thuis. Niet alle werkgevers staan echter open voor dergelijke flexibele regelingen. Daarom verzint 3% van de werknemers een excuus om toch thuis te kunnen blijven voor een levering.
Als men niet thuis is, vertrouwt men vaak op de buren. Vier op tien (42%) liet al eens een pakje toekomen bij de buren. Daarentegen vertrouwt slechts één op vier (25%) hen onvoldoende en kiest liever voor een andere optie.
Meer en meer pakjes op het werk …
30% van de Belgische e-consumenten laat pakjes toekomen op het werk. Ze worden meestal in ontvangst genomen door de receptionist (37%), of door de online shopper zelf (33%). Zes op de tien vindt het niet meer dan normaal dat je pakjes kan laten leveren op het werk. Of dat bij hen ook daadwerkelijk toegelaten is, is minder duidelijk. Eén op vijf (21%) heeft er eigenlijk geen idee van of privéleveringen toegestaan zijn. Eén op drie (32%) zegt dat het verboden is, maar 10% omzeilt die reden door privépakjes te laten toekomen als werkpakjes, blijkt nog uit de enquête.
“Voor veel bedrijven is dit onhoudbaar geworden: de receptie of postkamer wordt overbelast en telkens moet iemand de verantwoordelijkheid nemen voor pakketjes zonder te weten wat de waarde is of hoe vertrouwelijk ze behandeld moeten worden”, zegt Jo Vandebergh, CEO van Bringme, een bedrijf uit Leuven.
Grote kosten voor het bedrijf
De groeiende toestroom aan pakketjes kost bedrijven ook handenvol geld, zegt hij. Ieder geleverd pakje zorgde voor een handeling van 7 minuten. Als dagelijks 20 pakjes op het werk geleverd worden, komt men uit op een maandelijkse kost van meer dan 2.500 euro, zegt Vandebergh. Daarom promoot hij de oplossing van de Bringme Box als alternatief. De inkomende pakjes worden rechtstreeks in een kluis geleverd, en de persoon voor wie ze bestemd zijn krijgt een melding via de app dat zijn of haar pakje gearriveerd is. “Vandaag maken meer dan 750 bedrijven gebruik van onze oplossing”, zegt hij.