Ondanks het groeiende succes van Bol.com in België, heeft de Nederlandse webshop geen plannen om de activiteiten uit te breiden naar Franstalig België. Nochtans heeft het bedrijf sinds 2010 veel geleerd over de Belgische markt. “We blijven focussen op het Nederlandse taalgebied”, klinkt het.
Bol.com is een goed voorbeeld van grensoverschrijdende webhandel. Daarom werd senior market manager Jonathan Gillyns uitgenodigd om de ‘closing keynote’ te geven van de BeCommerce Cross-border Summit. De webwinkel is sinds het begin in 1999 toegankelijk voor de Belgische klanten en sinds 2010 wordt de markt veel actiever benaderd, o.a. via commercials op de Vlaamse TV. Sindsdien heeft Bol.com veel geleerd en heeft de webwinkel moeten inzien dat hoewel Nederlanders en Vlamingen dezelfde taal spreken, de een ‘één-op- één’ benadering niet werkte. “Nu is de site waar nodig van het Nederlands naar het Vlaams vertaald, zijn er ‘Vlaamse’ commercials op TV, is de klantendienst voor de Vlamingen Vlaamstalig, is het assortiment aangepast aan de Belgische voorkeuren en werden de betaalmiddelen aangepast”, legde Gillyns uit.
Omzetgroei fors hoger dan de markt
Bol.com telt nu 1,2 miljoen klanten in Vlaanderen en werd tijdens het eerste halfjaar van 2016 een omzetgroei van 59% genoteerd, terwijl de Belgische markt zelf met ongeveer 20% groeide. “Ongeveer 20% van de klanten van Bol.com zijn Belgen, maar slechts 10% van de partners van ons verkopersplatform - ‘Verkopen via bol.com’ - zijn Belgische bedrijven. We hebben nu meer dan 1200 Belgische partners en 13.000 Nederlandse. Dat verschil is overigens goed te verklaren: we zijn in Nederland reeds in 2011 gestart met ons verkoopmodel; en in België pas in 2014. Bol.com wil dan ook meer werken voor Belgische retailers. Zo krijgen ze een betere toegang tot de Nederlandse markt,” aldus Gillyns.
Volgens hem is het verkopersplatform een uitstekend middel voor Belgische webshops om cross-border op de Nederlandse markt te verkopen. “Bijkomende voordelen van dat platform zijn het feit dat het tevens ook kansen voor de Belgische markt creëert; en het helpt bij het ontwikkelen van online ondernemerschap”, klinkt het verder.
Markten meer verschillend dan men vermoedt
Overigens zei Gillyns dat de Nederlandse en de Belgische markt meer verschillen dan vermoedt. Dat, heeft Bol.com duidelijk kunnen vaststellen. Hij gaf dan ook talrijke voorbeelden. Zo kan, wanneer een Nederlandse klant bij de levering niet aanwezig is, het pakje gemakkelijk bij de buren afgeleverd worden. “In België vraagt de consument dat zeker niet te doen,” zei Gillyns. Er zijn evidente verschillen, zoals de verlofdagen zijn niet dezelfde zijn, maar ook minder evidente, zoals de afmetingen van de brievenbus. Als die groter is, kan men meer producten in een enveloppe versturen, wat de prijs van de verzending doet dalen.
Taalgebruik en kennis van de markt
Ook het taalgebruik is soms zo verschillend, dat de verkoop erdoor wordt afgeremd. Zo schoot de verkoop van telefoons voor oudere personen de hoogt in toen de term ‘seniorentelefoon’ op de Belgische versie van de site werd vervangen door ‘grote toetsentelefoon”. “Maar ook de kennis van de markt is belangrijk. Juwelen in Nederland zijn van 9 karaat goud en in België van 18 karaat. Vlooienbanden zijn in Nederland vrij te koop, in België moeten ze als medicijn verkocht worden. Eetserviezen zijn in Nederland vaak veelkleurig, maar in België worden éénkleurige sets verkocht,” aldus Gillyns. Andere voorbeelden: een bed is 2 meter lang in België en 2,10 meter in Nederland. Zelfs een tuinslang is verschillend: de tuinen zijn in Nederland kleiner, zodat ze daar 25 lang zijn en in België 50 meter. Ook de regels rond Recupel, Bebat, en dergelijke, alsook de ’verwijderingsbijdragen’ zijn anders.
De verschillen uiten zich overigens uit op logistiek vlak. “De piekmomenten zijn anders. Tijdens de eindejaarsperiode is er in België een gestage groei van de vraag naar Kerst toe, terwijl er in Nederland twee pieken zijn, met eerst een piek rond Sinterklaas. Na 1 januari is er in België een piek, omdat het er de traditie dat kinderen met Nieuwjaar geld toegestopt krijgen. Zelfs het moment waarop men zijn loon uitbetaald krijgt – begin van de maand of eind van de maand - heeft een invloed op de vraag en dus ook op de logistiek,” vertelde hij nog.
Andere prioriteiten
Hoewel de Nederlandse website nu uitgebreid kennis heeft van de Belgische markt en er zijn verkoopstechnieken en assortiment aan aangepast heeft, is een uitbreiding naar Wallonië toe niet voor onmiddellijk. Gillyns relativeerde immers: “Er zijn verschillen, maar 80% van het assortiment is hetzelfde. En slechts 10% van de site moest naar het Vlaams vertaald worden. In het geval van een vertaling naar het Frans zou de volledige site vertaald moeten worden, wat veel arbeidsintensiever zou zijn”.
“Het is van ons een bewuste keus om niet in Wallonië te gaan verkopen. We blijven ons focussen op het Nederlandse taalgebied, omdat we daar nog veel kunnen betekenen en we veel kennis van die markt hebben. We willen onze winkel voor het Nederlands taalgebied nog beter maken. Dat is voor nu ons belangrijkste doel. Momenteel hebben we dus geen ambitie om uit te breiden naar Wallonië. We moeten inderdaad iedere dag prioriteiten stellen in al de mogelijkheden en kansen die we zien”, klonk het verder.
Overigens heeft Bol.com zijn winkel wel vertaald in het Engels. Dit betekent dat ook niet Nederlandssprekende mensen makkelijker toegang hebben tot die webshop.