Afhaalpunten kennen in Nederland een groeiende populariteit. De thuisleveringen blijven – net als in België – veruit de meeste gevraagde oplossing voor de levering van e-commerce aankopen, maar er is duidelijk meer interesse ontstaan voor het afhalen in een naburig postpunt, winkel of tankstation. Bij onze noorderburen wordt nu bijna 5% van de online bestellingen direct naar een afhaalpunt gestuurd.
Hoewel ze in België proportioneel talrijker zijn dan elders in Europa, zijn afhaalpunten ook bij ons niet zo populair. Echter: exacte cijfers voor de hele Belgische markt bestaan er naar ons weten niet. In Nederland heeft Paazl, een leverancier van logistieke technologie voor online retail, de eigen data onderzocht. Het bedrijf helpt bezorging in te zetten als marketingtool en beschikt hierdoor over een ruime gegevensbank. Zopas heeft het een analyse van de afhaalpunten in Nederland gepubliceerd, waaruit blijkt dat zij groeiend populair zijn.
Uit de cijfers over het eerste kwartaal van 2016 blijkt dat gemiddeld 4,6% van de online bestellingen in Nederland direct naar een afhaalpunt gestuurd wordt. Dit is bijna de helft meer dan het eerste kwartaal van 2015, toen de consumenten 3,2% van hun bestellingen afhaalden. Opvallend zijn de pieken in de zomer en winter: net voor vakanties en feestdagen is afhalen extra in trek. In Nederland zijn er in totaal 5.850 afhaalpunten. Bijna de helft (2.500) zijn van PostNL. DHL Parcel telt er 1.350, DPD 750, UPS/Kiala 700, GLS 600 en De Buren 50.
3,6 miljoen pakjes
“Verrekend met de ruim 114 miljoen e-commerce pakketjes verzonden in 2015 (schatting op basis van marktgrootte en orderwaarde) gingen er vorig jaar bijna 3,6 miljoen zendingen van een webshop naar een afhaalpunt,” aldus Paazl.
Dat volume is in de praktijk nog veel groter: nog eens 4% van de online bestellingen belandt pas bij een afhaalpunt nadat deze eerder niet succesvol thuisbezorgd kon worden. Dat zijn ruim 4,5 miljoen pakketten. Daarbovenop komen nog retourzendingen. Gemiddeld 13% van alle online bestellingen gaat terug, in nagenoeg alle gevallen via de pakketpunten. Dit zijn nog eens 14,8 miljoen pakketten. Volgens Paazl verwerken de pakketpunten eveneens bijna alle 6,4 miljoen pakketjes die consumenten onderling verzenden, bijvoorbeeld na een aankoop op Marktplaats.
Ruim 5.000 pakjes per afhaalpunt
“Tellen we deze aantallen bij elkaar op dan verwerkten Nederlandse afhaalpunten vorig jaar zo’n 29,3 miljoen pakketten,” aldus Paazl. Die berekende dat, wanneer men dit aantal door de 5800 afhaalpunten van de vijf grote aanbieders, een locatie gemiddeld 5051 zendingen per jaar verwerkt. Kijkt men uitsluitend naar het marktaandeel van PostNL (circa 70% van de pakketten, via 2500 locaties) dan stijgt dit naar 8.204 verwerkte pakketten par afhaalpunt per jaar, of bijna 158 per week. Tevens is uitgerekend dat de pakjes gemiddeld 19 uur en 6 minuten op een afhaalpunt blijven liggen. Dat is nog geen dag na de bezorging.
Vooral de studentensteden
Van de 50 grootste ‘e-commerce steden’ in Nederland is afhalen het populairst in Groningen, Nijmegen en Leiden. In die steden wordt meer dan 5% van alle pakketjes direct naar een afhaalpunt gestuurd. Daarbij maakt Paazl de opvallende vaststelling dat de Top 3 uit typische studentensteden bestaat. Ook Tilburg scoort hoog. “Een voorzichtig signaal dat webshops die mikken op studenten, er goed aan doen om afhalen als alternatief aan te bieden voor thuisbezorging,” aldus het bedrijf.
Positie veiliggesteld?
“Met de aanhoudende groei van e-commerce, en dus het aantal pakketten, lijkt de positie van afhaalpunten voorlopig veiliggesteld,” zo zegt Paazl. Toch stelt het bedrijf eveneens vast dat de markt snel verandert. Zo bezorgen vervoerders steeds vaker buiten kantooruren en in kleine tijdvakken, waardoor de noodzaak voor afhalen afneemt. Daarnaast zijn er steeds meer ‘onbemande afhaalpunten, zoals de kluiswanden op drukke stations, in winkelcentra of in grote kantoren, waar de consumenten hun bestelling vaak 24/7 kunnen ophalen. Een derde ontwikkeling is de opkomst van ‘slimme brievenbussen’ of leveringen in de kofferbak van auto’s, die weliswaar nog zeer aarzelend is. “Hoewel het aantal afgehaalde pakketjes in absolute zin dus nog wel zal stijgen, is het maar zeer de vraag of relatieve populariteit aanhoudt,” aldus Paazl tot slot.