-
A la une : Self-scan, malédiction ou bénédiction ?
-
Photo-reportage : Le meilleur du Sial
-
Dossiers : Plats fromagers, desserts lactés, plats préparés, rayon ethnique, aides culinaires, baby food & care, papier-toilette
Walmart verandert zijn e-commerce strategie in China. De grootste retailer ter wereld verkoopt zijn Chinese e-commerce platform Yihaodian aan JD.com, de nummer twee op de online markt in China, in ruil voor een aandeel in het bedrijf.
Walmart ruilt Yihaodian voor een belang van 5% in JD.com, de grootste concurrent van Alibaba. Een opvallende zet aangezien Walmart pas vorig jaar de volledige controle over Yihaodian verwierf en toen zie dat de site een grote rol zou spelen in de Chinese online strategie van het bedrijf.
Dat Walmart er nu voor kiest om van strategie te veranderen, is een gevolg van de hoge concurrentie in de Chinese e-commerce. Met deze zet blijft Walmart actief in de markt, maar neemt het zelf minder risico. Het gaat immers voluit voor samenwerking met een Chinese lokale speler. Zo wordt de supply chain van beide bedrijven op elkaar afgesteld.
Voor JD.com is de deal vooral interessant om sterker te staan in de concurrentie met rivaal Alibaba. Bovendien kan JD.com zich ook versterken in de markt van de online boodschappen, die verwacht wordt de komende jaren te gaan boomen in China. De Chinese tak van de supermarkt Sam's Club gaat immers producten aanbieden via JD.com.
A la une : Self-scan, malédiction ou bénédiction ?
Photo-reportage : Le meilleur du Sial
Dossiers : Plats fromagers, desserts lactés, plats préparés, rayon ethnique, aides culinaires, baby food & care, papier-toilette
Vous voulez tout savoir sur l'actualité du secteur (Magazine), nos événements (Society) ou nos formations (Academy)?
Abonnez-vous à nos newsletters: