-
A la une : Self-scan, malédiction ou bénédiction ?
-
Photo-reportage : Le meilleur du Sial
-
Dossiers : Plats fromagers, desserts lactés, plats préparés, rayon ethnique, aides culinaires, baby food & care, papier-toilette
Als het van Groen afhangt, liggen er binnenkort geen K3-chips of Kabouter Plop-koeken meer in de supermarkt. De partij wil een verbod op elke vorm van reclame voor ongezonde voeding om zwaarlijvigheid bij kinderen aan te pakken. Dat schrijft De Morgen.
Omdat 1 op de 6 Vlaamse jongeren tussen 11 en 18 jaar met overgewicht kampt, is volgens Groen actie nodig. Eén manier om zwaarlijvigheid bij kinderen tegen te gaan, is populaire tv-figuren niet langer ongezonde voeding te laten aanprijzen.
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt duidelijk dat deze figuurtjes een grote impact hebben op het consumptiegedrag van jongeren. Uit het consumptieprogramma ‘Over Eten’ (één) bleek onlangs ook nog eens dat een wafel met Maya De Bij-verpakking door kinderen altijd verkozen wordt boven één zonder.
Kamerlid Anne Dedry van Groen werkt aan een wetsvoorstel dat de figuren zoals Samson & Gert, K3 en Plop van de verpakkingen van ongezond voedsel verbant. In de plaats daarvan zouden ze beter groenten en fruit aan de man brengen, klinkt het. Groen wil ook een verbod op alle vormen van reclame en marketing voor ongezonde voeding voor kinderen, op televisie maar ook online. Ook gratis speelgoed bij ongezonde maaltijden (denk ‘Happy Meal) zou eraan moeten geloven.
Toch worden er ook inspanningen gedaan. Zo bracht Studio 100 met succes Kabouter Plop-fruit op de markt. "We bekijken momenteel hoe we ons beleid kunnen finetunen op dit vlak. We zijn voortdurend op zoek naar gezonde voeding waar we onze figuren aan kunnen verbinden”, klinkt het in De Morgen.
A la une : Self-scan, malédiction ou bénédiction ?
Photo-reportage : Le meilleur du Sial
Dossiers : Plats fromagers, desserts lactés, plats préparés, rayon ethnique, aides culinaires, baby food & care, papier-toilette
Vous voulez tout savoir sur l'actualité du secteur (Magazine), nos événements (Society) ou nos formations (Academy)?
Abonnez-vous à nos newsletters: