-
A la une : Self-scan, malédiction ou bénédiction ?
-
Photo-reportage : Le meilleur du Sial
-
Dossiers : Plats fromagers, desserts lactés, plats préparés, rayon ethnique, aides culinaires, baby food & care, papier-toilette
Picnic, de Nederlandse online supermarkt die in september van start ging, gaat nu ook in Utrecht boodschappen thuisbezorgen. Aanvankelijk reden de elektrische bestelwagens enkel in Amersfoort. Nu komt er een tweede stad bij.
Picnic is een supermarkt die enkel online verkoopt. Het is m.a.w. geen aanvullend aanbod van een ‘brick en mortar’ supermarkt. Ongeveer zes maanden gelden startte Picnic met de leveringen in een deel van Amersfoort. Sindsdien werd het bezorggebied uitgebreid naar de hele stad, alsook naar de omliggende gemeenten Lusden en Soest. (Lees ook: Online supermarkt Picnic van start in Nederland)
Omdat het initiatief vrij snel een succes was, werd eind vorig jaar beslist dat er vrij snel naar een twee stad zou worden uitgebreid. Daarbij vielen de namen van Utrecht, Apeldoorn en Almere.
Het werd dus Utrecht, waar nu vier bestelwagens worden ingezet om een nieuwbouwwijk te beleveren. In ene tweede fase volgt het stadscentrum.
Picnic is hoofdzakelijk een logistiek verhaal, in die zin dat er niet vanuit een fysieke supermarkt kan worden beleverd en dat de voorraden niet nationaal of groot-regionaal gecentraliseerd kunnen worden. Net als in Amersfoort wordt er dus gewerkt vanuit een ‘hub’. Deze is gevestigd in The Wall, een groot winkelcentrum.
In Amersfoort blijkt Picnic inmiddels een succesverhaal te zijn. Ongeveer 10% van de gezinnen in die stad heeft al minstens een keer boodschappen bij de online supermarkt te hebben besteld. Ruim de helft van die klanten is wekelijks klant bij Picnic. Er is zelfs een groep die twee keer per week boodschappen bestelt.
“Klanten zien Picnic als een volwaardig alternatief voor de supermarkt. Dat is superbelangrijk", aldus Michiel Muller, een van de oprichters van het bedrijf. De drie anderen zijn Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys (ontwikkelaars van software voor webwinkels) en Bas Verheijen i(voormalig marketing-directeur van Albert Heijn).
In Amersfoort is gebleken dat ongeveer van de omzet wordt gerealiseerd met versproducten. In het assortiment zitten nu ook producten van kleinere toeleveranciers die niet voldoende produceren om zaken te doen met de traditionele supermarkten. Deze zijn onder andere kleine bierbrouwers, kaas- en sausmakers. ‘
A la une : Self-scan, malédiction ou bénédiction ?
Photo-reportage : Le meilleur du Sial
Dossiers : Plats fromagers, desserts lactés, plats préparés, rayon ethnique, aides culinaires, baby food & care, papier-toilette
Vous voulez tout savoir sur l'actualité du secteur (Magazine), nos événements (Society) ou nos formations (Academy)?
Abonnez-vous à nos newsletters: