-
A la une : Self-scan, malédiction ou bénédiction ?
-
Photo-reportage : Le meilleur du Sial
-
Dossiers : Plats fromagers, desserts lactés, plats préparés, rayon ethnique, aides culinaires, baby food & care, papier-toilette
Het klassieke winkelmodel heeft enorme beperkingen en zit daardoor op zijn einde. E-commerce is het model van de toekomst. Dat zegt meent Daniel Ropers (Directeur Bol.com), die in De Tijd voor het eerst reageert op de kritiek van Jef Colruyt op zijn bedrijf.
Jef Colruyt, topman van het gelijknamige retailbedrijf, haalde enkele maanden geleden fel uit naar online retailer zoals Bol.com. Hun model zou niet duurzaam zijn, de gratis thuislevering onhoudbaar. Daniel Ropers (Directeur Bol.com) reageert in een interview met zakenkrant De Tijd voor het eerst op die kritiek. “Jef Colruyt bekritiseert bol.com, en ik begrijp dat. Hij is een relatieve buitenstaander, hij denkt in termen van het historische winkelmodel. Maar dat model zit op zijn einde: zowel voor fabrikanten als voor retailers”, zegt Ropers.
Volgens hem is de tijd dat enkele merken-fabrikanten met grote marketingcampagnes de retail domineerden voorbij. “Want het begint heel veel mensen te dagen dat het enorme beperkingen heeft. Andere merken ontdekken is niet zo eenvoudig. Dat is niet helemaal eerlijk voor de consument, noch voor de producent. En net dat verhelpt e-commerce. De consument krijgt meer keuze, meer informatie, meer transparantie over prijzen. Ook voor de fabrikant is het eerlijker: niet elke leverancier raakt in 100 fysieke winkels, wat vaak nodig is om een product levensvatbaar te maken.”
Ropers reageert ook op de kritiek van de gratis leveringen. Het is noodzakelijk omdat het belangrijk is voor de klanten en bovendien zal een concurrent wel gratis verzenden als Bol.com het niet doet, meent de topman. Hierdoor maakt de grootste webwinkel van Nederland wel nog altijd geen winst.
“Wij willen heel veel, heel snel doen. Daarom zitten we goed bij Ahold, dat ons daarvoor de ruimte geeft. En reken maar dat de keten in de gaten houdt dat wat we doen op een dag ook rendeert. Als we over twee jaar winst maken: zeer goed. Maar het zou ook een rationele overweging kunnen zijn om nog langer verlies te accepteren."
Hoewel Ropers het historische winkelmodel dood verklaart, is Bol.com volgens hem niet de vijand van de klassieke winkelier maar een bondhenoot. "Bol.com-klanten hebben in 2015 voor 200 miljoen euro bij partners besteld. Dat zijn winkeliers die zich bij ons aangesloten hebben om via ons hun waren te verkopen. In Nederland hebben we 10.000 partners, in België in een half jaar tijd al meer dan 800. Dát is het plan.”
A la une : Self-scan, malédiction ou bénédiction ?
Photo-reportage : Le meilleur du Sial
Dossiers : Plats fromagers, desserts lactés, plats préparés, rayon ethnique, aides culinaires, baby food & care, papier-toilette
Vous voulez tout savoir sur l'actualité du secteur (Magazine), nos événements (Society) ou nos formations (Academy)?
Abonnez-vous à nos newsletters: