-
A la une : Self-scan, malédiction ou bénédiction ?
-
Photo-reportage : Le meilleur du Sial
-
Dossiers : Plats fromagers, desserts lactés, plats préparés, rayon ethnique, aides culinaires, baby food & care, papier-toilette
De meeste webshoppers vinden niet dat ‘sameday’ levering van de bestelling echt nodig is. Dat blijkt althans uit een onderzoek van Reuters/Ipsos in de Verenigde Staten naar aanleiding van de eindejaarsaankopen.
Binnen de e-commerce ‘community’ zijn er momenteel twee onderwerpen die voor heel wat vragen (en controverse) zorgen: de gratis leveringen (en retours) en de ‘same day’ leveringen. De meningen zijn zeer verdeeld… en ze verschillen vaak land per land. In de VS, waar e-commerce al goed ingeburgerd is, geeft een recente opiniepeiling al enige duidelijkheid. Of liever: ze maakt duidelijk dat de meningen verdeeld blijven. Dat onderzoek (Holiday Shopping Topline) is gedaan naar aanleiding van de feestdagen, maar geeft de bredere trend voor het hele jaar wel aan.
Uit het onderzoekt blijkt dat over de eerste vraag – de prijs van de levering van de aankoop – de meningen niet eenduidig zijn: 37% van de respondenten zegt alleen te kopen als de levering gratis is, 15% wil minder dan 5 dollar spenderen, 15% tussen 5 en 10% en 20% meer dan 10 dollar (de rest antwoordt niet). Toch kan men concluderen dat deVS- consument ofwel niets ofwel zeer weinig wil betalen.
Als het gaat over ‘same day’ bezorging, dan blijkt uit het onderzoek dat de webshoppers eveneens ambigu is: 39% van de ondervraagde personen zegt het niet belangrijk te vinden dat de levering de dag zelf van de bestelling gebeurt… en 25% van hen zegt dat dat wél belangrijk is. Bijna 20% heeft er geen mening over. Eigenaardig genoeg is de consument ook al ambigu als het gaat om de ‘next day’ bezorging. Voor 32% van de webshoppers is deze optie belangrijk, maar 34% van hen zegt dat ze niet belangrijk is (18% heeft geen mening).
Interessant is het gegeven dat het bestellen van eindejaarscadeau’s in de VS steeds meer normaal wordt. Zo zegt 34% van de respondenten dat ze ongeveer de helft online kopen en de andere helft in een fysieke winkel. En liefst een kwart (24%) van hen doet zijn eindejaarshopping volledig of primair via het internet. Wel is het zo dat de Amerikanen binnen de VS zeer mobiel zijn. Vaak kopen ze cadeau’s voor familie en vrienden die in andere staten wonen. Dan is webshopping – omwille van de leveringsmogelijkheid op een andere plek – een handige oplossing. Op dit punt is een extrapolatie naar de toestand op de Europese markt al veel moeilijker.
A la une : Self-scan, malédiction ou bénédiction ?
Photo-reportage : Le meilleur du Sial
Dossiers : Plats fromagers, desserts lactés, plats préparés, rayon ethnique, aides culinaires, baby food & care, papier-toilette
Vous voulez tout savoir sur l'actualité du secteur (Magazine), nos événements (Society) ou nos formations (Academy)?
Abonnez-vous à nos newsletters: