Food-retail

Carrefour gaat negen vestigingen van de Kempische supermarktketen Tecno overnemen. De superettes zullen allemaal omgebouwd worden tot franchisewinkels van Carrefour Express. Dat melden lokale media en heeft Carrefour aan onze redactie bevestigd.

Een maand geleden nam Dirk Jacxsens ontslag als CEO van Leonidas, wat van hem de zevende topman maakt die opstapt sinds 2004. Voorlopig wordt Jacxsens vervangen door Georges Marinos, de verantwoordelijke voor logistiek en productie, en financieel directeur Renaud Coppens. Dat melden De Tijd en L’echo.

De Belgische retailsector misliep in 2014 927 miljoen euro aan inkomsten mis door winkeldiefstal, leveranciersfraude, diefstal door personeel en administratieve fouten. Daarmee bevindt België zich bij de slechtste leerlingen in Europa.

tax shift

Afgelopen weekend kondigde de overheid de suikertaks op frisdrank aan. Concreet wil dit zeggen dat een één-literfles frisdrank drie eurocent duurder wordt en een blikje 1 cent meer zal kosten. Dit maakt hevige reacties los binnen de sector.

De Nederlandse supermarktketen Jumbo heeft in Groningen de eerste Foodmarkt City geopend. In dit nieuwe gemakswinkelconcept combineert Jumbo elementen van de Jumbo winkels, Foodmarkt én van de overgenomen restaurantketen La Place. Channel blurring, iemand?

Hard discounters zoals Aldi en Lidl zijn op tien jaar tijd geëvolueerd van marginale spelers tot bepalende actoren op de markt. Bovendien zal hun marktaandeel alleen maar groeien, zegt onderzoeksbureau The Boston Consulting Group.

In Mol-Rauw is een nieuwe Carrefour Express geopend in een pand waar voordien een Tecno-winkel gevestigd was. Het is de eerste van negen Tecno-winkels die Carrefour overneemt.

melk

In 2016 kocht de gemiddelde Belg 45,7 liter consumptiemelk, wat 6% minder is dan in 2015. Door een hogere gemiddelde prijs bleven de melkbestedingen wel op peil. Dat blijkt uit blijkt een onderzoek van GfK Belgium in opdracht van VLAM.

Gaat Amazon ook in Europa vestigingen van zijn kassaloze supermarkt openen? Op basis van enkele handelsmerken die het bedrijf gedeponeerd heeft in Europa, lijkt die kans steeds groter te worden.

Lidl heeft zijn plannen opgedoekt om te investeren in ‘e-food'. De voorkeur van Klaus Gehrig, de CEO van moederbedrijf Schwarz Gruppe gaat naar de fysieke winkels. Hij vindt de uitbouw van een e-commerce activiteit in verse voeding te duur voor de discountketen.

Pagina's

Abonneren op Food-retail