Food-retail

Colruyt test vanaf januari nachtwerk uit in zijn winkels. Medewerkers zullen voortaan ook ’s nachts e-commercebestellingen moeten voorbereiden voor de Collect&Go-service, zo schrijft De Tijd. Pittig detail: er is nog geen akkoord met de vakbonden.

We hebben uiteraard van deze reportage in Oostende geprofiteerd om Isabel Henderick, Business Unit Director Marketing & Communication van Aldi enkele vragen te stellen. Ze beantwoordde ze allemaal met de glimlach.

Jumbo nadert de Belgische markt met rasse schreden. Gisteren kondigde de retailer nog aan dat de eerste locaties officieel vastliggen en dat de Nederlandse keten volop aan een “dedicated organisatie” voor zijn Belgische vestigingen werkt. Daarom spraken we met Ton Van Veen, CFO bij Jumbo, die ons de eerste details over de Belgische Jumbo strategie prijsgaf.

Peter Janssen, CEO van het Glacio/IJsboerke, is verkozen tot Personality of The Year. Met recht en reden: hij blies het iconische Belgische ijsmerk vanaf 2013 nieuw leven in en zorgt nu met de overname door chocoladebedrijf Baronie dat de groei kan verder gezet worden.

Een tour van vijf dagen in de Verenigde Staten, van de West- tot Oostkust, om te ontdekken hoe de retailsector in het digitale tijdperk verandert en vernieuwt.

Hein Deprez gelooft niet in de doemberichten over de retailsector. Integendeel: de grote baas van Greenyard ziet net veel toekomst in supermarkten. “Maar dan moet de sector wel zijn manier van denken omgooien en het internetverhaal helemaal omarmen.”

Carrefour gaat negen vestigingen van de Kempische supermarktketen Tecno overnemen. De superettes zullen allemaal omgebouwd worden tot franchisewinkels van Carrefour Express. Dat melden lokale media en heeft Carrefour aan onze redactie bevestigd.

Een maand geleden nam Dirk Jacxsens ontslag als CEO van Leonidas, wat van hem de zevende topman maakt die opstapt sinds 2004. Voorlopig wordt Jacxsens vervangen door Georges Marinos, de verantwoordelijke voor logistiek en productie, en financieel directeur Renaud Coppens. Dat melden De Tijd en L’echo.

De Belgische retailsector misliep in 2014 927 miljoen euro aan inkomsten mis door winkeldiefstal, leveranciersfraude, diefstal door personeel en administratieve fouten. Daarmee bevindt België zich bij de slechtste leerlingen in Europa.

tax shift

Afgelopen weekend kondigde de overheid de suikertaks op frisdrank aan. Concreet wil dit zeggen dat een één-literfles frisdrank drie eurocent duurder wordt en een blikje 1 cent meer zal kosten. Dit maakt hevige reacties los binnen de sector.

Pagina's

Abonneren op Food-retail