Food-retail

De Colruyt Group lanceert vandaag het nieuwe digitale platform ‘Productzoeker’. Daarmee kunnen consumenten diepgaande informatie opzoeken rond de voedingsproducten van de huismerken van de supermarktgroep. Vooral voor mensen met allergieën of klanten die een dieet volgen, is het een handig instrument.

Sinds november 2016 test diepvriesvoedingsproducent Picard in Frankrijk een nieuw restauratieconcept: in sommige verkooppunten wordt een aparte ruimte geïnstalleerd, waar men ook kan eten. Bedoeling is een twintigtal plekken te creëren waar gewinkeld en gegeten kan worden. Het concept zou de grens kunnen oversteken, en wel sneller dan verwacht in België uitgerold worden.

De gerenommeerde marketing- en brandingspecialist Andy Stalman, op 26 oktober spreker op The Retail Society: the future of brands, is een wereldwijde autoriteit. De man achter de succesvolle branding strategieën van Vodafone, Orange, The Guardian, Roche en vele andere topbedrijven geeft vijf tips om uw business te boosten.

Een tour van vijf dagen in de Verenigde Staten, van de West- tot Oostkust, om te ontdekken hoe de retailsector in het digitale tijdperk verandert en vernieuwt.

Hein Deprez gelooft niet in de doemberichten over de retailsector. Integendeel: de grote baas van Greenyard ziet net veel toekomst in supermarkten. “Maar dan moet de sector wel zijn manier van denken omgooien en het internetverhaal helemaal omarmen.”

Carrefour gaat negen vestigingen van de Kempische supermarktketen Tecno overnemen. De superettes zullen allemaal omgebouwd worden tot franchisewinkels van Carrefour Express. Dat melden lokale media en heeft Carrefour aan onze redactie bevestigd.

Een maand geleden nam Dirk Jacxsens ontslag als CEO van Leonidas, wat van hem de zevende topman maakt die opstapt sinds 2004. Voorlopig wordt Jacxsens vervangen door Georges Marinos, de verantwoordelijke voor logistiek en productie, en financieel directeur Renaud Coppens. Dat melden De Tijd en L’echo.

De Belgische retailsector misliep in 2014 927 miljoen euro aan inkomsten mis door winkeldiefstal, leveranciersfraude, diefstal door personeel en administratieve fouten. Daarmee bevindt België zich bij de slechtste leerlingen in Europa.

tax shift

Afgelopen weekend kondigde de overheid de suikertaks op frisdrank aan. Concreet wil dit zeggen dat een één-literfles frisdrank drie eurocent duurder wordt en een blikje 1 cent meer zal kosten. Dit maakt hevige reacties los binnen de sector.

Nu het fipronil-schandaal is gaan liggen en tegelijk de kweekomstandigheden van kippen nog steeds onder de loep liggen, kondigt Delhaize aan dat geen enkel ei meer van kooikippen in de rekken zal liggen tegen 2020.

Pagina's

Abonneren op Food-retail