Lidl ziet het groot met zijn nieuwe concept

Lidl heeft zijn nieuwe winkelconcept voorgesteld in Geel onder codenaam LOF, Lidl Of the Future. Maar wees gerust, hier is geen sprake van robots, aanraakschermen of zelfs maar van self-scanning. In de plaats daarvan ligt het accent nog meer op vers, de zorg om een meer bevredigende shoppingervaring waarbij men handig gebruik maakt van de grote ruimte en een duurzaam gebouw zonder echter compromissen te sluiten wat betreft de operationele doeltreffendheid die aan het prijsbeleid ten gronde ligt. Dat is de rode draad in alle toekomstige winkels van het merk, waarvoor de winkel in Geel de nieuwe standaard zet.

 

“Het is vandaag een bijzondere dag,” verklaart Boudenwijn van den Brand, Algemeen Directeur van Lidl België meteen. Het nieuwe winkelconcept dat ons wordt voorgesteld, zal toegepast worden op alle toekomstige verkooppunten. En dat zijn er heel wat. In de drie komende maanden krijgt Wallonië winkels in Eupen, Florennes, Courcelles en Perwez terwijl er in Vlaanderen verkooppunten bijkomen in Sterrebeek, Machelen en Waregem. Dat is nog maar een staaltje uit het enorme offensief met het oog op organische groei.

 

 

Supersize me

 

Het meest frappante element is de omvang. De nieuwe winkel in Geel vervangt de oude die aan de straatkant lag in de Dr. Van de Petterstraat en dat maakt de vergelijking heel gemakkelijk. Het oude verkooppunt van Lidl in de Dr. Van de Petterstraat verbleekt  bij de nieuwe winkel, die over een oppervlakte van 1428 m² beschikt. Waarvoor dient die ruimte? Voornamelijk voor het comfort van de klant en om het verkeer te bevorderen, want Hendrik Van Wilderode, aankoopverantwoordelijke bij Lidl, bevestigt dat het aantal referenties (±1.500) niet gewijzigd is. “Ons concept blijft trouw aan de wens van Lidl om de klant de stress van een te grote keuze te besparen. Het is ook een indeling waardoor wij meer volume van elk artikel kunnen aanbieden. We maximaliseren dan ook de productiviteit, zowel bij ons als bij de leveranciers. Dat maakt het mogelijk om minder duur aan te kopen en efficiënter te werken. De klant heeft er alleen maar voordeel bij.”

 

 

 

Massificatie

 

 

Wat meteen opvalt, is niet alleen de ruimte die de consument een aangenamere winkelervaring belooft, maar ook de moderne uitstraling, de duidelijke signalisatie (zowel wat categorieën als promoties betreft) en de 100% LED-verlichting in een mooi aangepaste frequentie.

 

 

Het parcours voor de shopper begint meteen bij fruit & groenten, die nog doeltreffender dan voorheen worden uitgestald: er wordt gewerkt met massificatie via een aantal boven elkaar geplaatste bakken die in één eiland gegroepeerd zijn. Daarnaast is er de bakkerij die spectaculair werd herwerkt. “Bake-off is één van de categorieën waarin we ons groeipotentieel duidelijk kunnen ontwikkelen,” licht Hendrik Van Wilderode toe.

 

 

 

Lidl heeft nergens zijn gekend pragmatisme de rug toegekeerd en geeft nog steeds de voorkeur aan een presentatie in 'shelf ready packaging', wat het werk minimaliseert. Zo moet men minder personeel voorzien. Maar de ruimte die verticaal is ingedeeld, de brede gangen en de LED-verlichting die een prachtige aanvulling vormt op het natuurlijke daglicht, betekenen een revolutie voor de winkelervaring.

 

 

 

Checkout

 

Nu heel wat ketens hun producten die ze aan de consumenten willen aanbieden in de check-outzone afbouwen, behoudt Lidl net daar een uitgesproken presentatie. Die wordt voorafgegaan door gezonde alternatieve snacks van Maya de Bij.

 

 

 

Milieu

 

 

Wat het milieu betreft, is de nieuwe generatie Lidl-winkels een voorbeeldige leerling. Men streeft immers naar de BREEAM-certificatie “very good”. Wim De Meyer, verantwoordelijke van de bouwafdeling, vermeldt een aantal maatregelen die dat ook mogelijk maken: permanente monitoring van het energieverbruik, grote ramen die het daglicht binnenlaten maar sterk geïsoleerd zijn, warmterecuperatie via de koelgroep, recuperatie van water, laadpalen voor elektrische voertuigen …. Zonder de sensibilisering en opleiding van de medewerkers te vergeten, in het kader van de ISO 50 001-certificatie.

 

 

U vindt onze volledige reportage in de volgende editie van Gondola Magazine. Bent u nog niet geabonneerd? Klik dan hier!

 

 

Ontdek hier de volledige fotoreportage !

 

 

 

 

 

Auteur: 

Carole Boelen

Category: 

Bol.com-Side-NL

Laatste productlanceringen