Hans Robben (bpost):“Met bringr blijven we niet aan de zijlijn staan”

bpost verraste vorige zomer door met een eigen mobiel deelplatform voor pakjesleveringen op de proppen te komen. Hans Robben (Network Innovation Manager Parcels bij bpost) geeft ons iets meer uitleg over deze innovatieve dienst, en waarom bpost hem uit de grond heeft gestampt. Op de sessie The Retail Society - Digital: Uberization, the impact of new (e)Commerce van 9 maart aanstaande zal hij bovendien in debat gaan met andere grote spelers op de markt.

 

 

In juni 2016 lanceerde bpost de bringr-app, een innovatief deelplatform dat smartphone gebruikers toelaat een chauffeur te vinden voor goederen die ze willen versturen. Wat houdt deze app concreet in?

 

Met bringr brengen wij mensen die goederen willen verzenden in contact met anderen die bereid zijn om die goederen op te halen en af te leveren. Iedereen die zich inschrijft als chauffeur kan bij ons de transporten uitvoeren. Dit alles gebeurt bovendien via een app waardoor er geen grote contracten noch grote IT-integraties aan te pas komen en alles veel sneller en efficiënter verloopt. Het is dus een heel eenvoudig concept voor beide partijen: de verzender downloadt de app en kan onmiddellijk zijn pakjes versturen, de chauffeur vult enkele persoonlijke gegevens in en kan meteen beginnen rijden. Kwaliteit wordt gegarandeerd via het rating systeem waarbij de verzenders de jobs die voor hen worden uitgevoerd een score kunnen geven.

 

Voor bringr bood bpost al een antwoord op de klantenbehoeften binnen het segment van de pakjesmarkt. Waarom is er toch gekozen voor de ontwikkeling van dit concept?

 

Wij hebben bringr ontwikkeld om twee redenen. Allereerst zagen we dat de trend van “uberisering”, waarbij beroep gedaan wordt op particulieren om een bepaalde dienst te leveren, zich in verschillende industrieën steeds verder ontwikkelde. Een ware revolutie is op gang. De vele initiatieven in het buitenland wezen er daarnaast op dat deze trend zich ook zou doorzetten in de leveringen van pakjes. De som was dus snel gemaakt voor bpost. De pakjesmarkt is zo’n cruciale groeimarkt voor ons dat wij als belangrijke speler in België deze trend niet zomaar konden ondergaan maar hem net mee vorm wilden geven. Bijgevolg was het voor ons strategisch gezien veel beter om ons eigen concept te ontwikkelen en daaruit te leren dan af te wachten wat anderen met onze markt zouden doen. Bringr is dus eerst en vooral een start-up waarmee we los van het traditionele bedrijf proberen te ontdekken hoe de trend van de deelplatformen zal evolueren en meer bepaald welke rol wij hierin kunnen spelen. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk op een zo kort mogelijke tijd te leren. Wanneer we zien dat de bringr-app effectief aanslaat en we dus verder kunnen groeien, gaan we ermee door. Indien deze trend toch niet evolueert zoals eerst gedacht, dan hebben we alleszins niet passief aan de zijlijn gestaan en hebben we eruit kunnen leren.

 

Daarnaast is bringr ontwikkeld om ook de niches die we nog niet bereikt hadden tegemoet te komen. Ook al hebben we bij bpost reeds een heel goed en breed aanbod in de traditionele pakjeslevering, toch zijn er nog veel goederen waarbij het niet evident is om ze met onze standaard diensten te laten leveren. Als we kijken naar het soort leveringen waarvoor bringr vandaag de dag al gebruikt wordt, zien we bijvoorbeeld bloemisten die boeketten willen leveren aan klanten, mensen die naar zee gaan en een fiets naar hun vakantiebestemming willen laten brengen, IT-bedrijven die zeer dringend een kapotte computer tot bij hen moeten krijgen, noem maar op. Deze verzendingen passen dus helemaal niet in het traditionele pakjesnetwerk van bpost.

 

Desondanks lokte de samenwerking tussen bringr en Carrefour begin dit jaar heel wat reactie uit bij de postvakbonden. Zij zien bringr als een concurrent voor het eigen bpost-personeel. Is deze angst volgens u gegrond? Zal de toenemende uberisering de Belgische markt ontwrichten?

 

Ik begrijp dat er een zekere bezorgdheid is, maar als we kijken naar wat er allemaal verstuurd wordt via bringr, en ik kijk hierbij ook specifiek naar de Carrefour-case, dan zien we dat die goederen niet passen in het traditionele netwerk van pakketleveringen. Met bringr reiken we dus wel degelijk een complementaire en versterkende dienst aan. We bieden onze klanten een groter en breder aanbod waardoor er op termijn ook grotere volumes het traditionele netwerk zullen ingaan. Het is dus niet de bedoeling om het bestaande netwerk te vervangen door bringr. Bovendien is ook de prijszetting zodanig dat de dienst een aanvulling is op het bestaande aanbod. Een pakje versturen via bringr is duurder dan via het postkantoor omdat de dienst achter bringr meer waarde biedt. Jouw pakket wordt waar en wanneer je wilt opgepikt en afgeleverd, en je hoeft daarenboven geen verpakking noch label te voorzien. Dit zijn allemaal elementen die bijdragen tot een grotere flexibiliteit en convenience zowel voor de verzender als de ontvanger. Elementen die bovendien zeer moeilijk te realiseren zijn in een traditioneel netwerk. Kortom, met bringr hebben we dus geen concurrent maar wel een complementaire dienst gecreëerd.

 

Op de vraag of de globaal toenemende “uberisering” de Belgische markt zal ontwrichten, kan ik geen eenduidig antwoord geven. We moeten eerst met de nieuwe wetgeving kijken welke platformen zich nog aanbieden en hiervan gebruik willen maken. Daarna kunnen we pas zien hoe dit alles verder zal evolueren, maar ik denk niet dat de economie zoals we die vandaag kennen ten dode opgeschreven is. Zo’n vaart zie ik het helemaal nog niet nemen. Desalniettemin is er zeker wel een plaats voor dit soort initiatieven, zowel bij verzenders als bij de mensen die het werk willen uitvoeren. Het is vooral afwachten, maar met bringr houden wij alvast de vinger aan de pols.

 

Zal de Belgische economie, volgens u, evolueren naar een volledige deeleconomie door de vele sociale platformen die vandaag de dag als paddenstoelen uit de grond lijken te schieten?

 

Dat is een beetje koffiedik kijken. Met bringr bekijken we het stap voor stap. Wij hebben onze eerste voorzichtige babystapjes in het toepassen van de deeleconomie net gezet en het lijkt te werken. De drivers zijn bereid hierin mee te gaan. Desondanks weet ik niet of dit alles zal leiden tot een ommekeer in het traditionele werkgever-werknemer model. Daar durf ik nog niet op te gokken. Het is vooral al doende dat we zullen ontdekken hoe dit verder evolueert. Voor bpost is het belangrijk vanuit een traditioneel postbedrijf ook qua regelgeving mee vorm te kunnen geven aan deze trend. Er zijn verschillende initiatieven die links en rechts opduiken en een graantje willen meepikken, maar wij van onze kant willen vooral samen met zij die de regelgeving bepalen, nadenken over hoe we op een goede en verantwoorde manier de uberisering kunnen aanpakken. We zien ons dus eerder een sturende rol aannemen.

 

Het wettelijk kader om deze deeleconomie te regelen is nog maar enkele weken geleden goedgekeurd. En als ik mij niet vergis zijn wij de eerste in België die daar ook gebruik van maken. Er bestaan al veel initiatieven voor het on-demand leveren van pakjes via een app, maar zij werken veelal ofwel met interims, met zelfstandigen of met mensen op hun payroll. Dit is dus een heel ander businessmodel dan het onze. We bevinden ons momenteel nog niet in die collaboratieve economie, maar als ik zie hoe groot het enthousiasme is bij onze drivers ben ik ervan overtuigd dat die evolutie zich zal doorzetten.

 

Hans Robben is één van de gastsprekers op de sessie The Retail Society - Digital “Uberization, the impact of new (e)Commerce” van 9 maart aanstaande. Samen met Deliveroo en Menu Next Door zal hij in debat gaan met Diageo, Carrefour en Media Markt. Schrijf u hier in!

 

Category: 

Laatste productlanceringen