De Belgische consumenten betalen de laatste drie maanden van het jaar gemiddeld 16 euro te veel in de winkel. Dat is de marge die de Belgische retailers aanrekenen om de kosten van winkeldiefstal te compenseren, berekende beveiligingsfirma Checkpoint Systems.

Met Sinterklaas, Kerstmis en Nieuwjaar voor de deur, bevindt de Belgische retailer zich in de drukste periode van het jaar. In deze periode wordt maar liefst 35% van de totale jaaromzet gerealiseerd. Maar de feestperiode heeft ook een keerzijde voor de Belgische winkelier: ook winkeldieven zijn verlekkerd op de ruimere en duurdere assortimenten in de winkels. 

“Retailers promoten tijdens de feestdagen meer luxe artikelen in de winkel. Dat maakt dat ze extra aantrekkelijk zijn en dus eerder gestolen worden. Anderzijds heerst er bij de retailer een enorme hectiek tijdens deze periode: extra openingstijden en extra drukte op de winkelvloer. En ook het personeel draait extra uren. Dat alles samen zorgt ervoor dat winkeldieven minder snel opvallen,” zegt Dominique Reumers van Checkpoint Systems.

 

Speelgoed, kleding en luxe etenswaren meest gestolen

Vooral speelgoed, kleding en luxe voedingsmiddelen zijn populair bij de winkeldieven in België. In supermarkten wordt het meest alcohol, babyvoeding, cosmetica, gourmetkaas, vlees en vis gestolen. Dat het om deze producten gaat, toont volgens Checkpoint aan dat diefstal vaak wordt gepleegd onder invloed van sociale druk. 

187 miljoen verlies

Checkpoint Systems berekende dat het verlies door winkelcriminaliteit tijdens de eindejaarsperiode 15% hoger ligt dan de andere maanden. Winkeldiefstal kost de Belgische retailers tijdens de feestperiode in totaal 187 miljoen euro. De handelaars rekenen dat verlies, dat de marges onder druk zet, door aan de consument. Die betaalt daardoor per gezinslid 16 euro extra betaalt aan de kassa.