Koop meer Belgisch: de oproep van vijf CEO’s beroert de gemoederen. Maar de vraag kan je net zo goed omkeren, zegt Pierre-Alexandre Billiet, marketingexpert en CEO van Gondola Magazine: waarom kopen Belgische retailers zelf niet Belgisch? “Enkel als iedereen de oproep beantwoordt kan er een juiste economische zingeving uit voortvloeien.”

Retailers hebben veel macht. Veel meer dan ze denken. Ze spelen een enorm belangrijke rol bij het opvoeden van de consument. Ze kennen de consumenten als geen ander, weten wat hij belangrijk vindt. En wat hij belangrijk vindt, is duidelijk: uit onderzoek blijkt dat de consument steeds gevoeliger is voor streekgebonden of lokale producten. Hoeveverkoop steeg vorig jaar met 15%, even snel als e-commerce. Ook duurzaamheid stijgt als graadmeter bij de consument. In die context valt de oproep van vijf Belgische CEO’s om meer Belgisch te kopen perfect te begrijpen. Het past in het plaatje van een duurzame-lokale economie. Lokaal produceren, lokaal consumeren: daar kan niemand tegen zijn. Franse supermarkten zetten eigen, Franse producten centraal en plaatsen vlaggetjes om consumenten te tonen dat het koopwaar van eigen bodem is. Illegaal, volgens Europa, maar bij retailers, merken én consumenten is het een groot succes. Een succes waar niemand kan aan voorbijgaan.

Gemiste kans?

De vraag is of de oproep van de retailers wel ver genoeg gaat en waarom ze zelf niet het voorbeeld geven door zelf Belgisch te kopen. Ze hebben niet alleen een unieke relatie met consumenten, maar ook met hun leveranciers. Ze kunnen zowel klanten als leveranciers leren – opvoeden, om dat woord te gebruiken - om duurzamer te kopen en te produceren. De retailers hebben een belangrijke rol te spelen in dat verhaal. Een heel belangrijke rol. Daarom is een simpele oproep om meer Belgisch te kopen niet voldoende. Laat het geen gemiste kans zijn om alle partijen –consumenten én producenten - bewuster te maken van waar ze kunnen en moeten voor staan, maar een eerste excuus om de juiste vragen te stellen: zinvol consumeren, maar ook zinvol produceren en zinvol verkopen.

Meerwaarde

Jammer dat de retailers  niet duidelijk maken waarom consumenten bij hen zouden moeten kopen. Of toch niet voldoende duidelijk. Jazeker, de lokale economie steunen, dat is het argument dat naar voor geschoven wordt. Maar wat houdt dat argument in als je zelf niet Belgisch koopt? Waarom maken de retailers niet duidelijk welke meerwaarde ze hebben voor de Belgische consument? Waarom maken ze niet duidelijk waar ze voor staan? Consumenten kopen niet alleen maar een product, maar ook de waarden die rond een product hangen. Maak dat duidelijk en je hebt ook een sterker verhaal.

Waar zijn de Waalse CEO's?

En waar zijn de Waalse bedrijven die de oproep steunen? Belgisch kopen betekent ook Waals kopen, of niet? In de praktijk zijn er veel Waalse consumenten die op Franse websites shoppen en aankopen doen. Het is één van de redenen waarom Amazon de populairste webshops is in ons land: veel Franstaligen kopen via de Franse site van e-commercegiganten. Als we willen dat er lokaal geproduceerd én gekocht wordt, moeten we ook over de taalgrens durven kijken. En niet alleen over de taalgrens, maar over alle grenzen tussen consumenten en producenten. Het is een verhaal waar iedereen kan en moet bij betrokken worden. Net daarom mag de oproep van de vijf CEO’s geen gemiste kans zijn, maar een eerste, belangrijke aanzet.