Voor het eerst kleding per truck vervoerd tussen China en Europa

De Zwitserse logistieke groep CEVA Logistics heeft voor het eerst een lading kleren van China per vrachtwagen naar Europa gebracht. Ze deed dat voor een ‘wereldwijd actieve moderetailer’ in Spanje, naar alle waarschijnlijkheid Zara of een ander merk van Inditex. De truck is goedkoper dan het vliegtuig en sneller dan het schip.

 

Veel invoerders van Chinese goederen – vooral in de kledingsector en de auto-onderdelen – zijn al langer op zoek naar alternatieven voor de dure luchtvracht en de trage zeevracht. Ook in de andere richting is er vraag naar een snellere of goedkopere manier om Europese producten – ander andere medicijnen en beautyproducten – naar China te brengen. Daarom zijn er sinds enkele jaren treinverbindingen tot stand gebracht om containers te vervoeren. Ze doen gemiddeld 24 dagen (van deur tot deur) over de afstand van zo’n 14.000 km.

 

Nu start CEVA Logistics met een regelmatige vrachtwagendienst tussen China en Europa (en terug). Die duurt slechts 13 tot 16 dagen. Deze snelle transittijd is mogelijk dankzij de toetreding vorig jaar van China tot de TIR-conventie (Transport International Routier). De oplegger of container wordt dan verzegeld en rijdt over Kazachstan, Rusland, Wit-Rusland en Polen tot in de EU zonder aan de grens douanecontroles te moeten ondergaan. CEVA start nog deze maand met twee ‘round trips’ per week.

 

Vermoedelijk Inditex

 

Een van de eerste klanten van deze dienst wordt vermoedelijk Inditex, al ruim tien jaar een klant van CEVA Logistics. Een woordvoerster van de groep wil dat niet bevestigen, maar zoveel ‘wereldwijd actieve moderetailers’ zijn er niet in Spanje. Ook staat Inditex – gekend van de merken Zara, Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home en Uterqüe – bekend voor zijn uitgekiende en superperformante logistiek. De inzet van de truck past perfect in dienst ‘fast fashion’ filosofie.

 

Een testrit bracht een container van 70 m³ met 7 ton kleding aan boord in amper 16 dagen van het Zuiden van China naar Spanje. Dat is volgens CEVA minstens 10 dagen sneller dan met de trein en 40% goedkoper dan met het vliegtuig. Volgens een kenner van de markt is de kans zeer groot dat Inditex de nieuwe regelmatige truckdienst zal gebruiken om kleding van China naar Spanje te brengen.

 

Fast fashion

 

Als fast fashion retailer verandert Inditex om de twee à drie weken een groot deel van het assortiment in de winkels. Dat zet de logistieke onder een enorme druk. De Spaanse groep heeft voor zijn acht merken tien centrale distributiecentra, die allemaal in Spanje gelegen zijn. Van daaruit worden alle winkels in de wereld binnen de 48 uur beleverd. Dat gebeurt per truck of, als de afstand te groot is, per vliegtuig.

 

Om zo snel als mogelijk het assortiment aan de wisselende vraag van de consument te kunnen aanpassen, zijn de meeste fabrieken en leveranciers in Spanje, Portugal, Marokko en Turkije gelegen. Meer prijsgevoelige maar minder tijdkritische items komen hoofdzakelijk uit Azië (en Latijns Amerika). Om redenen van kost worden die vooral per schip ingevoerd. Maar als het snel moet gaan, wordt ook het vliegtuig gebruikt. De truck biedt nu dus een goedkoper alternatief, dat van deur tot deur niet zo veel trager is als luchtvracht.

 

Auteur: 

philippe.vandooren

categorie: 

Laatste productlanceringen