Fit Things, een start-up uit Dendermonde, heeft zopas het protype onthuld van een machine die pakjes op maat uit karton snijdt. Hiermee is het mogelijk om pakjes zonder opvulmateriaal te verzenden. Grotere machines om de verpakking op maat te maken bestaan al, maar ze zijn heel duur. De ‘Slimbox’ richt zich hoofdzakelijk op kmo’s.

Volgens Filip Roose, de CEO van Fit Things, worden vandaag de meeste zaken die per internet worden verkocht – zowel in de B2C als de B2B sector – in te grote dozen verzonden. Ook in de B2B- handel van bijvoorbeeld onderdelen is dat vaak het geval. De dozen zijn van standaardafmetingen, zodat veel opvulmateriaal moet gebruikt worden om dat te compenseren. Ondanks alle vooruitgang bevatten pakjes in de e-commerce immers gemiddeld minstens 40% lucht.

Dit zorgt voor logistieke problemen. Voor de pakjesdiensten, omdat hun bestelwagens minder pakjes kunnen meenemen omdat ze teveel volume innemen. En voor de (web)handelaars omdat ze een voorraad dozen van verschillende formaten moet hebben en beheren. “Er bestaan wel machines die dozen op maat van de te vervoeren producten maken, maar deze zijn groot en duur. Men spreekt gemakkelijk over een miljoen, zodat ze zich enkel richten tot zeer grote fulfilment centra", aldus Roose. Daarenboven kosten ze veel in onderhoud en vragen ze opgeleid personeel, zegt hij.

Volgens hem is Fit Things erin geslaagd om een machine te ontwikkelen die dozen op maat maakt voor kmo’s, zoals kleine webshops die hun eigen fulfilment doen en die producten van verschillende afmetingen in kleine hoeveelheden versturen. Het prototype ervan is zopas in Dendermonde onthuld.

 

Een laser en een app

De Slimbox gebruikt een laser om het patroon van de doos in een plaat karton te snijden, inclusief perforaties om de boorden te plooien. In een app zijn verschillende types dozen in een bibliotheek gestoken. De gebruiker hoeft enkel de afmetingen in te geven en na het snijden te plooien. Dat snijden duurt van enkele seconden tot iets minder dan een minuut, afhankelijk van de complexiteit van het snijpatroon.

Een prijs kan (of wil) Roose nog niet geven. “De Slimbox is ontworpen voor een korte ‘return on investment’. Die zou minder dan drie jaar bedragen, terwijl de machine minstens vijf jaar kan meegaan. Vanaf het moment dat de machine is terugbetaald, kost elke doos een fractie van een standaarddoos, vermits een plaat karton een te verwaarlozen kost heeft”, zegt hij.

 

Korte ROI

De huidige Slimbox is gemaakt met kmo’s als doelgroep. De commercialisering gaat nu van start en de productie in het najaar 2017. In een later fase wil Roose het concept uitbreiden naar middelgrote fulfilment centra, met een snellere machine, een sterkere laser en een automatische voeding. “Die Slimbox Pro zal geen tot weinig handelen van de klant vereisen en geschikt zijn voor bedrijven waar elke paar seconden een nieuw pakket moet worden opgeleverd”, aldus de CEO tot slot.

De start-up laat zich bijstaan door een raad van advies, die bestaat uit: Kristof Braem (CEO Medec), Peter Somers (ex-bpost, nu CEO Sprintpack) en Pieter Verbeke (manager bij Eriks).