In België zijn nog te weinig ondernemers online aanwezig. “Op het einde van de rit dreigen ze uit de boot te vallen, omdat een meerderheid van de Belgische consumenten een duidelijke voorkeur heeft voor omnichannel winkelen”, aldus UNIZO gedelegeerd bestuurder Karel Van Eetvelt.

Dat zei hij naar aanleiding van de Dag van de Klant, afgelopen zaterdag. Hij benadrukte dat terwijl een meerderheid van de consumenten en "omnikanaal" (zowel fysiek als online) wil kunnen winkelen, niet alle handelaars daar bewust van zijn. “Uit een rondvraag van UNIZO en KBC blijkt een serieuze kloof tussen wat de consument wil en wat de handelaar vandaag doet. Zo heeft 64% van de consumenten een uitgesproken voorkeur voor "omnikanaal" winkelen. Tevens vindt de helft hen (51%) dat handelaars onvoldoende online aanwezig zijn,” aldus de UNIZO-baas.

Uit dat onderzoek blijkt tevens dat 97% van de consumenten het productaanbod van een winkel online wil verkennen, maar dat slechts 63% van de handelaars die mogelijkheid biedt. Nog altijd de helft van de handelaars beschouwt het omnikanaal winkelen bovendien als een bedreiging.

 

Storesquare

Nochtans werkt de zelfstandigenorganisatie aan de sensibilisering van de ondernemers. Zo helpt ze hen om de stap naar het online gebeuren te zetten via workshops, publicaties en advies. Tevens richtte UNIZO (samen met KBC en Roularta) het online winkelplatform Storesquare op. Daar kunnen handelaars die het zelf niet zien zitten om een webshop op te starten, hun producten online aanbieden. De consument kan op dat platform kiezen tussen volledig online kopen, of een mix tussen online kopen en rechtstreeks contact met de verkoper. Storesquare brengt de afstand tot de fysieke winkel in rekening bij de zoekresultaten.