Unilever neemt het totale portfolio in personal care en home care van zijn Latijns-Amerikaanse sectorgenoot Quala over. Daarmee krijgt het Brits-Nederlandse bedrijf enkele lokale topmerken in bezit.

Zo is het Savital/Savilé in volume het grootste haarverzorgingsmerk van Colombia en is eGo het nummer één haarmerk voor mannen in Colombia en Mexico. Daarnaast komt ook de Colombiaanse en Ecuadoraanse nummer twee in tandverzorging (Fortident) en de wasverzachters (Aromatel) in de Unilever-familie terecht. Samen zijn de overgenomen merken goed voor een jaaromzet van 400 miljoen euro. Hoeveel Unilever voor de overname betaald heeft, is niet bekend.

Paul Polman, CEO Unilever, zegt in een reactie verheugd te zijn over de overname. ”Quala heeft uitstekend werk geleverd door deze sterke en competitieve lokale merken op te bouwen. Het toevoegen van deze brands aan ons portfolio zal onze positie als wereldleider in haircare versterken en onze groei in mannenverzorging en oral care ondersteunen.”

Bovendien geeft de deal Unilever een stevigere voet aan grond in Latijns-Amerika. De merken van Quala zijn immers actief in tien landen in de regio (Colombia, Ecuador, Mexico, de Dominicaanse Republiek, Haïti, Peru, El Salvador, Honduras, Nicaragua en Guatemala).