De Britse retailgroep Tesco heeft zijn Turkse dochterketen Kipa verkocht aan Migros Ticaret, de nummer twee op de Turkse markt. Daarmee trekken de Britten zich terug uit een markt waar ze veel verlies leden.

Tesco heeft zijn meerderheidsaandeel van 95,5% in Kipa verkocht aan het Turkse Migros Ticaret. Het kreeg daar 30 miljoen pond (zo’n 38 miljoen euro) voor, een peulschil voor een keten met meer dan 170 winkels. 

De lage verkoopprijs wijst erop dat Tesco vooral snel de Turkse markt wou verlaten. De concurrentie woedt hevig in Turkije en Kipa maakte al enkele jaren verlies. Vorig jaar alleen zou de keten 20 miljoen pond (zo’n 25,5 miljoen euro) in het rood gegaan zijn. 

In plaats van te investeren in de Turkse markt, heeft Tesco ervoor gekozen om Kipa snel te verkopen en zich te focussen op Zuidoost-Azië en Centraal-Europa. Vooral op de thuismarkt moeten de Britten orde op zaken stellen, omdat het daar al even moeilijk gaat en het gros van de omzet daar wordt gehaald.  

Ook Britse restaurantketen verkocht 

Naast Kipa, verkoopt Tesco ook zijn restaurantketen Giraffe voor een onbekend bedrag aan Boparan Restaurant Holding. Het gaat om 57 restaurants waarvan er 3 in een Tesco-winkel geïntegreerd zijn. "Om onze activiteiten in het Verenigd Koninkrijk verder te stabiliseren, blijven we ons focussen op waar we het best de behoeften van onze klanten kunnen tegemoet komen. Tegelijkertijd willen we ook verzekeren dat het bedrijf op de lange termijn een duurzame toekomst tegemoet gaat", zei CEO Dave Lewis over de verkoop.