Slow shopping: Sainsbury’s helpt minder mobiele klanten met boodschappen

Sainsbury's

Bij een winkel van de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt momenteel een proefproject rond ‘slow shopping.’ Het personeel helpt ouderen en klanten met een handicap enkele uren per week om hun boodschappen te doen.

 

In de Sainsbury’s-supermarkt in Gosforth (Newcastle-upon-Tyne) kunnen klanten die minder goed te been zijn elke dinsdag gebruik maken van ‘slow shopping.’ Tussen 13u00 en 15u00 kunnen ouderen en klanten met een handicap terecht bij de balie voor deze dienst. Ze worden dan bijgestaan door een medewerker van de winkel die de klant helpt met zijn of haar boodschappen. Er worden ook stoelen geplaatst aan het einde van rayons, zodat deze klanten even kunnen gaan zitten als het te zwaar is voor hen om heel de ‘shopping trip’ recht te staan. Er zijn ook twee helpdesks ingericht waar ze fruit, gemberkoekjes en Victoria sponge, populaire producten bij deze doelgroep, kunnen proeven.

 

 

Het brein achter ‘slow shopping’ is Katherine Vero, die op het idee kwam door met haar moeder, die aan dementie leed, naar de supermarkt te gaan. “Mijn moeder hield ervan om boodschappen te doen, maar hoe meer ze dementeerde, hoe moeilijker het werd voor haar en hoe stressvoller het voor ons beiden werd. Tegelijkertijd wou ik niet dat ze zou stoppen met naar de winkel te gaan, opdat ze zich niet geïsoleerd zou voelen. Nadat ze overleed, kwam ik op het idee voor ‘slow shopping.’  Sainsbury’s wou hier gelukkig aan meewerken, en ik hoop dat andere retailers nu dat goede voorbeeld zullen volgen.”

 

Uit onderzoek van the Alzheimer’s Society blijkt bovendien dat boodschappen doen de favoriete activiteit is van 80% van de mensen die aan de ziekte van Alzheimer leiden in het Verenigd Koninkrijk. Jammer genoeg stopt één op vier ermee wanneer de ziekte vastgesteld wordt. En dat zijn cijfers van maar één ziekte.

 

50.000 uren aan opleidingen

 

Sainsbury’s is zich er bewust van dat het heel wat klanten met beperkingen over de vloer krijgt. Daarom heeft de keten het afgelopen jaar meer dan 50.000 uren aan trainingen georganiseerd waarin personeel opgeleid wordt om mensen met handicaps bij te staan. De keten benadrukt ook dat klanten indien nodig in élke vestiging hulp kunnen vragen aan de klantendienst, al loopt het ‘slow shopping’-project vooralsnog in maar één winkel.

 

"Antwoord op vergrijzing"

 

Pierre-Alexandre Billiet (CEO Gondola Group) vindt het niet alleen een mooi gebaar van Sainsbury's, maar ook een slimme zet. “De retailsector is zich bewust van de vergrijzing die op ons afkomt. De ouder wordende babyboomers zijn dan ook een interessante doelgroep: het zijn vaak levensgenieters met meer koopkracht dan jongere generaties. Ze leven langer, maar de levenskwaliteit kan jammer genoeg achteruit gaan naarmate men ouder wordt. Het is knap dat Sainsbury’s dergelijk initiatief neemt, want de winkelketen neemt zo ook zijn sociale verantwoordelijkheid op. De vraag is waar klantenservice eindigt en sociale zorg begint? De retail kan uiteindelijk maar een kleine ondersteuning bieden. Maar we kunnen ons wel inbeelden dat deze doelgroep meer geneigd zal zijn om een winkel te bezoeken waar dergelijke service aangeboden wordt. Dat de dienst beperkt wordt tot dinsdagnamiddag, traditioneel een rustig moment voor supermarkten, is ook goed gezien."

 

Auteur: 

Joram De Bock

categorie: 

Gondola Day 2017 - NL - SIDE

Laatste productlanceringen

Twist and Drink