Safeshops.be reikt eerste awards uit

Vijf Belgische webshops werden gisteren tijdens de eerste Safeshops Awards bekroond. Newpharma en HelloKings kwamen als grote winnaars uit de bus.

 

Voor de eerste keer deelde Safeshop, het kwaliteitslabel voor Belgische webshops, zijn awards uit. De geregistreerde kandidaten werden beoordeeld door 2000 shoppende consumenten. “Online consumenten spelen een cruciale rol in het succes van een webshop. Het zijn de consumenten die aangetrokken moeten worden door het aanbod en uiteindelijk tot de aankoop moeten overgaan,” meldt Greet Dekocker, Managing Director van Safeshops.be in een persbericht.

 

Awards

Webshops werden beoordeeld op logistieke afhandeling, betaling en klantvriendelijk. Degene die algemeen het beste scoorde en daarnaast ook nog een verleidelijk concept kon voorleggen, won de Diamond Award.

 

In totaal deelde Safeshop vijf awards uit. De Diamond Award ging naar newpharma. De Rising Star, de prijs voor kleinere, vaak startende webshops, ging naar HelloKings. AS Adventure blonk uit in de logistiek en nam de Logistic Champion Award mee naar huis. De twee andere prijzen voor betaling (Payment Hero Award) en klantvriendelijkheid (Customer Friendliness Award) gingen respectievelijk naar Albelli en Viata. 

 

De Belgische online shopper

Bij de vragen peilde Why5Research, in opdracht van Safeshops.be, ook naar het online koopgedrag van de Belg. Bijna de helft (44%) van de Belgen bezoekt wekelijks een webshop, 21% doet dat dagelijks. Slechts één op vijf geeft aan ook echt effectief iets te kopen.

 

Het vertrouwen in webshops in eigen taal is het grootst. 77% van de Nederlandstalige deelnemers vindt Nederlandstalige webshops betrouwbaar, dat vertrouwen daalt tot 49% voor Engelstalige webshops en zelfs tot 26% voor Franstalige webshops. Voor Franstalige deelnemers is dat hetzelfde, 77% vertrouwt webshops in zijn eigen taal, slechts 19% vindt een Nederlandstalige webshop betrouwbaar.

 

Ideale webshop

Volgens het onderzoek vindt 81% van de ondervraagden dat de webshop transparant en duidelijk moet zijn over prijzen en kosten, 77% vindt lage of geen verzendkosten belangrijk en 76% vindt lage prijzen het belangrijkste. Betrouwbaarheid en snelheid van levering (74%), gebruiksvriendelijkheid bij de betaling (71%) en opties voor de levering (71%) vervolledigen de kwaliteitseisen van de online shopper.

 

48% vind het belangrijk dat de webwinkel ook een fysiek winkelpunt in België heeft. Maar slechts 4% van de consumenten gaat dat pakje ook effectief halen daar. Meer dan drie op vier laat het pakje leveren, thuis of op een ander adres. 

Auteur: 

m.vanderburgt@gondola.be

categorie: 

Laatste productlanceringen