Retailadviesbureau Q&A gaat opnieuw op zoek naar ‘Retailer of the Year’

Belgische winkelketens kunnen zich weer aanmelden voor de nieuwe editie van de ‘Retailer of the Year’-verkiezingen, een initiatief van retailadviesbureau Q&A. Vanaf 16 april beoordelen Belgische consumenten hun favoriete (web)winkels waardoor retailers beloond kunnen worden met de titels ‘Beste Winkelketen van België’, ‘Webshop Awards Belgium’ en ‘Retailer of the Year Belgium’.

 

Sinds de eerste Belgische editie in 2008 worden de ‘Retailer of the Year’-verkiezingen, een initiatief van retailadviesbureau Q&A dat inmiddels in 10 landen wordt georganiseerd, meer en meer gezien als een efficiënte en leerrijke barometer van de retail. Bijna 170.000 consumenten beoordeelden in 2018 hun favoriete (web)winkels op tien verschillende criteria: prijs, acties & aanbiedingen, kwaliteit van de producten, samenstelling assortiment, deskundigheid, klantvriendelijkheid, service, uitstraling & beleving, winkelgemak en betrouwbaarheid.

 

Van alle categoriewinnaars won Colruyt vorig jaar de overall titel van ‘Beste Winkelketen van België’ en ging Torfs er met de ‘Webshop Awards Belgium’ vandoor. Wie dit jaar de grote winnaar is wordt bekendgemaakt tijdens het gala van de Retail Society op 21 november.

 

Werner Bruyns, verantwoordelijke van het kersverse Q&A Insights Belgium, kijkt alvast uit naar de verkiezingen: ”De consument krijgt het laatste woord. En zo moet het zijn. Wie weet komen we ook dit jaar voor grote verrassingen te staan en brengen de verkiezingen waardevolle informatie waaruit honderden retailers inspiratie zullen putten”. Ter info: dit jaar is Salesforce de hoofdsponsor van het event. 

 

60% van de consumenten ziet winnaarslogo als keurmerk

 

Dat de prestigieuze titel een concrete meerwaarde kan betekenen voor de winnaars, blijkt uit een onderzoek dat Q&A uitvoerde bij 400 consumenten. 77% van de ondervraagden gaf aan de verkiezingen en het logo te kennen. Dit is 6% meer dan een jaar geleden.

 

Nog een opvallend feit: maar liefst 60% van de consumenten ziet het winnaarslogo als een keurmerk. 55% zou dan ook eerder een winkel met winnaarslogo binnenlopen dan een winkel zonder dit logo. Bij maar liefst 59% levert het winnaarslogo een positieve bijdrage aan zijn of haar beeld bij de winkel. Zo oordeelt 45% dat een winkel met winnaarslogo van betere kwaliteit is dan een winkel zonder dit logo en vindt 49% een winkel met winnaarslogo betrouwbaarder dan een winkel zonder.

 

Vinger aan de pols houden bij de consument

 

Het winnaarslogo mag dan een meerwaarde betekenen voor de retailers, toch levert ook de kennis die tijdens de verkiezingen verzameld wordt een heleboel waardevolle informatie op, zo benadrukt Werner Bruyns: “Meten is weten. In de retail meer dan elders. Het is van wezenlijk belang de pols van de consument te kunnen nemen, zijn veranderende gewoontes en behoeftes in te schatten en te anticiperen, om dit persoonlijk contact met de klant optimaal te houden of te verbeteren”.  

 

Nieuwe vakprijzen

 

Q&A wenst echter niet alleen de consumenten aan het woord te laten maar wil ook naar de mening van de retailers zelf polsen. Dit gebeurt sinds vorig jaar door vakgenoten te vragen naar de beste toetreders op de Belgische markt. Vorig jaar ging Chez Claire er met de ‘Best Newcomer Award in Belgium’ van door. Concreet bepaalt een vakjury daarbij drie genomineerden. Vakgenoten stemmen vervolgens tijdens de uitreiking, na een pitchronde, op hun favoriete nieuwkomer.   

 

Vanaf dit jaar worden er trouwens ook enkele nieuwe prijzen uitgereikt, namelijk voor beste Retail Executive en Retail Management Team. Winnaars worden gekozen door inzendingen en stemmen van vakgenoten.  

 

Daarnaast wordt de ‘Retail Sustainability Award’ dit jaar voor de derde keer uitgereikt. Vakgenoten benoemen  de retailer die voor hen het meeste belang hecht aan duurzaamheid. Een vakjury legt binnen een top 5 van kandidaten de uiteindelijke winnaar vast. De Kringwinkel nam de afgelopen editie de award in ontvangst.

 

 

categorie: 

Laatste productlanceringen