In Nederland woedt er momenteel een “bieroorlog” tussen supermarktketen Jumbo en Heineken. In een paginagrote advertentie laat Jumbo haar klanten weten dat de kratten bier van Heineken voorlopig niet beschikbaar zijn omdat de brouwer het niet eens is met het prijzenbeleid van Jumbo.

In de advertentie, die gepubliceerd werd in enkele Nederlandse ochtendkranten, verontschuldigt Jumbo zich dat er mogelijk geen kratten Heineken beschikbaar zijn in haar winkels. “Heineken kan de kratten bier niet leveren omdat ze, naar eigen zeggen, onze vraag niet aankunnen”, klinkt het.  

Volgens Jumbo zit er iets anders achter: “Wij vermoeden echter dat er nog een andere reden is. Heineken vindt namelijk dat wij de kratten over een lange periode te goedkoop aan u aanbieden”, klinkt het in de advertentie. Jumbo zegt echter vast te houden aan haar prijzenbeleid en verwijst klanten door naar andere formaten Heineken en andere biermerken die wel verkrijgbaar zijn in kratten.

(foto: Distrifood.nl) 

Heineken ontkent dat er een prijsconflict is en herhaalt dat het een productieprobleem heeft voor bier in een krat met retourfles, net wat Jumbo vraagt.

Het conflict doet sterk denken aan dat tussen Delhaize en Unilever bij ons in  2009. Toen de prijsonderhandelingen tussen de twee partijen vastliepen, haalde Delhaize alle Unilever-producten uit de rekken en riep de FMCG-reus op zijn beurt klanten in advertenties op om de producten elders te gaan kopen.