De Nederlandse winkelketen Hema heeft in 2015 5,8% meer omzet geboekt. De retailer deed het goed in Nederland, Duitsland en Frankrijk, maar blijft het moeilijk hebben in België en Luxemburg.

Hema boekte in het gebroken boekjaar 2015 een netto-omzet van 1,14 miljard euro, een stijging van 5,8% ten opzichte van 2014. Ook op vergelijkbare basis steeg de omzet, met 3,2%. Dit kwam met name door de hogere like-for-like-omzet in Nederland (+4,9%) en de opening van nieuwe winkels in Frankrijk. Bij onze zuiderburen boekte Hema voor het eerst een netto-omzet boven 70 miljoen euro (+31%). Ook in Duitsland (+11,5%) en Spanje en het Verenigd Koninkrijk (+21,2%) ging de keten erop vooruit. Maar belangrijker is dat Hema het in België en Luxemburg, de tweede grootste markt voor de winkelketen, minder goed doet. De omzet daalde in BelgiLux met 0,4%. De retailer wil in 2016 dan ook de Benelux “revitaliseren”.

Verlies: -60%

Ondanks de groeicijfers, moest Hema in 2015 nog wel een nettoverlies incasseren van 72,5 miljoen euro. Daarmee daalde het verlies met meer dan 60% ten opzichte van de 189,2 miljoen euro in 2014.

Online: +28%

De online sales van Hema zijn in 2015 met 28% gestegen. E-commerce is dan ook één van de punten waar de keten dit jaar verder gaat op inzetten.

Household & personal care

De retailer verkocht in 2015 vooral meer huishoudelijke artikelen & persoonlijke verzorgingsproducten (+11,1%) in vergelijking met 2014. De food-omzet steeg met 5,0% en de kledingomzet nam met 2,4% toe. 

2016 goed begonnen 

Hema zegt dat het ook in de eerste 2 maanden van het gebroken boekjaar 2016 de omzetstijging voortzet. De netto-omzet is in deze periode met 3,2% gestegen in vergelijking met vorig jaar, klinkt het. “We zijn 2016 goed gestart met wederom omzetgroei en verbetering van de winstgevendheid”, zegt CEO Tjeerd Jegen in een persbericht.