Nespresso lanceerde recent zijn nieuwe Nespresso Boutique concept in Leuven waar alles draait om beleving en een gepersonaliseerde service. “We willen klanten meenemen op een ware koffiereis, maar wel vanuit een duurzame insteek.”

Nespresso lanceerde op 14 juni zijn eerste nieuwe Nespresso Boutique in de Diestsestraat in Leuven. In de negende Belgische winkel van de koffiegigant staat alles in het teken van een multisensorische en gepersonaliseerde beleving. Klanten worden van bij het binnenkomen meegenomen op een ware koffiereis vol proefmomenten, geursensaties en interactieve sessies waar ze nog meer leren over de herkomst van de koffie. Bovendien gebeurt de verkoop via tablets, waardoor klanten een nog betere begeleiding op maat krijgen, klinkt het bij Nespresso.

“Dankzij de opening van onze eerste nieuwe conceptstore kunnen we niet alleen ons netwerk uitbreiden, maar focussen we ook meer op beleving. We willen onze klantenbeleving immers twee niveaus hoger tillen door onze klanten een gepersonaliseerde, multisensorische ervaring aan te bieden”, legt Jan Van Damme, Boutiques Directeur bij Nespresso BeLux, ons uit. 

Drie belevingsfases

Om de klanten volledig te kunnen meenemen op die unieke koffiereis, werkt de winkel met drie belevingsfases.

Eerst leren consumenten de verschillende koffiesoorten beter kennen. “We merkten in het verleden dat veel klanten niet precies het verschil wisten tussen onze Nespresso-smaken. Daarom kunnen ze nu zelf ontdekken wat er precies in de capsules zit door te ruiken, te proeven en te vergelijken onder deskundige begeleiding van een expert”, vertelt Van Damme.  

In een volgende fase wordt er overgegaan naar de bar, waar er dieper wordt ingegaan op de smaak. Koffie-experten gaan samen met klanten op zoek naar hun lievelingssmaak, waarna ze verschillende vergelijkbare koffiesmaken kunnen testen.

De bar wordt bovendien ook regelmatig omgebouwd tot een keukenlabo, waar de zogenaamde ‘Barista Basics’-lessen doorgaan. Nespresso-medewerkers testen er dan samen met klanten enkele koffierecepten uit en laten hen zo de geheimen van de koffiewereld ontrafelen. 

De derde en laatste fase zijn de ‘Van koffieboon tot kopje’-masterclasses, die telkens 45 minuten duren. “Tijdens die masterclasses nemen we consumenten mee naar oorsprong van de koffie en geven hen meer uitleg over de verschillende soorten koffies, de grond waarop er geteeld wordt, maar bijvoorbeeld ook over de impact ervan op de koffiekwaliteit. Kortom, we willen klanten inzicht geven in heel het productieproces van de koffieboon tot de koffie in hun kopje”, verduidelijkt Van Damme.

Duurzaamheid

Naast beleving wordt er ook gefocust op duurzaamheid. Klanten kunnen hun gebruikte koffiecapsules eenvoudigweg terugbrengen naar een Nespresso Boutique, een van de meer dan 1.000 inzamelpunten in België en Luxemburg, of een van de 19 recyclageparken in Waals-Brabant, al gaat het daar voorlopig om een proefproject. De capsules worden vervolgens gerecycleerd en verwerkt voor talrijke toepassingen. Zo zijn onder meer de houten tafelbladen in de winkel gemaakt van gerecycleerde capsules. “Duurzaamheid is voor ons een topprioriteit. Daarom willen we nog een stap verdergaan. Zo willen we niet alleen recycleren, maar de klanten ook tonen wat we met die gerecycleerde capsules doen”, legt hij uit. Daarom liggen er in de winkel ook enkele ‘bewijsstukken’ zoals een Zwitsers zakmes of een pen van Caran d’Ache die gemaakt zijn van gerecycleerde capsules. Die zullen binnenkort te koop worden aangeboden, klinkt het.

‘Pick to light’ technologie

In tegenstelling tot de oude Nespresso Boutiques gebeurt het klaarmaken van de bestelling niet in de winkel, maar in de backoffice. "Daardoor kunnen verkopers zich volledig blijven concentreren op de klant en hem een betere service aanbieden, terwijl de bestelling wordt klaargemaakt”, benadrukt Van Damme. 

Het proces om de bestelling klaar te maken, is voortaan ook efficiënter. Nespresso maakt namelijk gebruik van de zogenaamde ‘pick to light’ technologie, afkomstig uit de logistieke wereld. Daarbij wordt met behulp van lichtjes aangegeven welke specifieke producten een klant wenst te kopen en hoeveel stuks hij ervan nodigt heeft. “Dankzij deze technologie kan de order picker veel gemakkelijker zien welke producten er besteld worden. Daardoor verloopt het klaarmaken van de bestelling veel vlotter en efficiënter, en wordt het aantal fouten fors verminderd. Bovendien blijft de aandacht op de verkoopsvloer volledig op de klant gericht”, legt hij uit.

Nieuwe winkels met lokale toets

Hoewel de Nespresso Boutique in Leuven pas sinds vorige week open is, staan de twee volgende filialen al op de planning. Eind september strijkt het nieuwe Nespresso concept namelijk neer op de Antwerpse Meir, waar het de oude vestiging in de Huidevettersstraat vervangt. Midden oktober is het dan weer de beurt aan Luik, waar de nieuwe vestiging zijn deuren opent aan de ‘Place de la Cathédrale’.

Toch is dit nog maar het tipje van de ijsberg. Nespresso benadrukt immers dat het nog plannen heeft om zijn fysieke winkelpark uit te breiden. “Momenteel zijn we nog aan het aftasten en testen we pop-up stores op talrijke locaties”, klinkt het. Zo opende op 25 juni in Brugge een pop-up store voor 6 maanden zijn deuren in de Steenstraat, net als in het Médiacité winkelcomplex in Luik (18 juni), waar bovendien het nieuwe Nespresso Boutique concept wordt uitgetest. Daarnaast volgen er nog in het winkelcomplex Rive Gauche in Charleroi (5 juli) en in het Luxemburgse Kirschberg (9 juli). “Afhankelijk van de resultaten van die pop-up stores, zullen we nog nieuwe Nespresso Boutiques openen in de rest van het land”, verduidelijkt Van Damme.

Nieuw is dat Nespresso ook aan elke winkel een lokale toets geeft. Zo heeft de winkel in Leuven een koperen muur die verwijst naar de befaamde brouwerij in de stad. “We willen ons voor een stukje verankeren met de stad waar we neerstrijken”, klinkt het bij Nespresso.

Toegankelijkheid

Typisch voor de nieuwe winkels zijn de lichtere kleuren, de duurzame materialen en de aangepaste outfits van de medewerkers. “In het verleden hebben we gemerkt dat veel klanten onze winkels niet durfden binnen te gaan omdat die volgens hen té chic waren. Daarom hebben we beslist om onze nieuwe winkels toegankelijker te maken, zodat we zeker geen klanten mislopen. Het interieur in de nieuwe winkels is zo ingericht dat ze zich echt thuis kunnen voelen”, legt Jan Van Damme uit.

De opening van de nieuwe conceptstore in Leuven past bovendien perfect binnen de nieuwe toegankelijkheidsstrategie van Nespresso. “We willen blijven innoveren om zo dicht mogelijk bij onze klanten te blijven om hen de best mogelijke ervaring te bieden, zo gemakkelijk mogelijk."