Veertig dagen geen inkopen doen bij de supermarkt, maar enkel bij lokale boeren en handelaars, op de markt of in natuurwinkels je boodschappen doen. Daartoe wordt opgeroepen in de nieuwe Facebookactie '40 dagen zonder supermarkt'.

Na het grote succes van het pro-vegetarische 'Dagen Zonder Vlees', staat er een opvallende opvolger klaar. Met '40 dagen zonder supermarkt' pleiten Marieke Van Echelpoel en Jiri Geerts, twee pas afgestudeerde sociaal-cultureel werksters, ervoor om tussen 1 november en 10 december geen inkopen te doen bij de grote food retailers. “Vergeet Delhaize, Carrefour, Colruyt, GB, Aldi, Albert Heijn,... Koop bij lokale boeren, kleinere handelszaken, markten en natuurwinkels”, klinkt het op Facebook.

Met de actie willen de initiatiefnemers vooral lokale handelaars steunen. “Steun de lokale economie. Ga op zoek naar de kwaliteit en het vakmanschap en proef de liefde van de lokale producten!”, klinkt het.

De supermarkten, die steeds meer aandacht hebben voor lokale producten, staan daar volgens de initiatiefnemers blijkbaar haaks op.

Een groot succes is de actie vooralsnog niet. Ze is al van start gegaan,en bij het schrijven van dit artikel waren er 452 aanwezigen op het evenement op Facebook. Toch is deze campagne in de gaten te houden. Denk maar aan de snelle opmars van grote voorbeeld Dagen Zonder Vlees.