Meer dan 2.000 gezinnen nemen deel aan sociaal project 'Aan tafel in 1-2-3 euro' van Colruyt

Welgeteld honderd gemeenten nemen samen met Colruyt Laagste Prijzen deel aan de sociale actie ‘Aan tafel in 1-2-3 euro’. Het doel? Lekker en evenwichtig eten toegankelijker maken voor gezinnen die het financieel moeilijker hebben. En de actie slaat aan, want slechts anderhalf jaar na de start van het project doen al een tweeduizendtal gezinnen mee.

 

Het concept?

 

Het concept van ‘Aan tafel in 1-2-3 euro’ is eenvoudig. Kwetsbare gezinnen met kinderen worden volledig vrijblijvend geïnformeerd door een sociale organisatie, zoals een OCMW, Centrum Algemeen Welzijn of Kind & Gezin. De gezinnen kunnen zich vrijwillig inschrijven, waarna ze exclusief om de twee weken een Colruyt-receptenboekje in de bus krijgen. Dat bevat telkens zes gemakkelijke en kindvriendelijke recepten en de bijhorende boodschappenlijstjes. Elk recept is goed voor drie ruime porties en kost gegarandeerd niet meer dan 1, 2 of 3 euro per portie. Daarin is de prijs van de volledige verpakking inbegrepen, ook al is er voor het recept minder nodig. Zo weten de mensen vooraf exact wat ze betalen aan de kassa. Het receptenboekje bevat ook tips om de kinderen te laten meehelpen en om van de restjes nog iets lekkers te maken. “Evenwichtige voeding is een basisrecht voor iedereen”, benadrukt de retailer.

 

Om de deelnemers ook in de praktijk te ondersteunen, zetten sommige organisaties kookdemonstraties op om samen recepten te bereiden. Of ze vragen de lokale Colruyt-winkel om een rondleiding te organiseren, waarbij winkelmedewerkers tips geven over hoe consumenten efficiënt en goedkoop boodschappen kan doen.

 

Meer dan 2.000 families nemen deel

 

‘Aan tafel in 1-2-3 euro’ startte ongeveer twee jaar geleden als proefproject van Colruyt samen met de stad en het OCMW van Kortrijk. Een groep van 144 gezinnen met thuiswonende kinderen testte het concept een half jaar uit. Zij reageerden heel positief en Colruyt besliste om het project nationaal uit te rollen. Het jongste jaar is het heel snel gegaan. “Zopas heeft Zottegem zich als honderdste gemeente aangesloten en de aanvragen blijven binnenkomen”, aldus Colruyt.

 

Het sociale project telt vandaag zowat tweeduizend deelnemers en bereikt daarmee evenveel gezinnen. Colruyt merkt dat minstens 37 % van de deelnemers het receptenboekje al gebruikte in een Colruyt-winkel en 24 % zijn frequente deelnemers. Uiteraard zullen er ook deelnemers zijn die hun aankopen doen bij andere winkelformules.

 

"Zorgen dat er elke dag een evenwichtige maaltijd op tafel komt, is geen sinecure.”

 

"Zorgen dat er elke dag een evenwichtige maaltijd op tafel komt, is geen sinecure. Zeker niet als je het financieel niet gemakkelijk hebt. Dat horen we heel vaak van gezinnen die langskomen in ons OCMW. Net daarom beslisten we om mee te stappen in het project van Colruyt. Het is een heel laagdrempelige manier om mensen te inspireren om goedkope, maar toch gezonde maaltijden op tafel te toveren”, vertelt Kurt De Loor, OCMW-voorzitter van Zottegem, die overtuigd is dat het project ook in Zottegem een succes zal worden.

 

Een groot succes in West-Vlaamse en Oost-Vlaamse steden

 

“Steeds vaker horen we van sociale organisaties dat er nood is aan eenvoudige hulpmiddelen om te werken rond evenwichtige voeding. Op dit moment doen heel wat West-Vlaamse gemeenten mee, maar ook steden als Sint-Niklaas en Gent hebben zich aangesloten. En er is ook interesse vanuit Wallonië: sinds kort doen Namen en Charleroi mee en het enthousiasme is groot”, zegt coördinator Wim Verbesselt van Colruyt.
 

Vruchtbaar partnership

 

De samenwerking tussen privé, lokale overheden en sociale organisaties vertrekt vanuit ieders expertise. “De sociale organisaties kennen de kwetsbare gezinnen en hun noden inzake armoedebestrijding”, vertelt Verbesselt. “Bij Colruyt beschikken we dan weer over een ruime expertise in koken, lekker en evenwichtig eten. Door de handen in elkaar te slaan kunnen we op een structurele, duurzame manier iets doen voor mensen die het moeilijker hebben. We zijn heel blij dat we bij gezinnen met kinderen een stukje zorg kunnen wegnemen en hen zelfredzamer helpen maken. Het is een van de vele manieren waarop we onze maatschappelijke verantwoordelijkheid invullen.”

 

Auteur: 

l.goethuysen@gondola.be

categorie: 

Laatste productlanceringen