L’Oreal wint prijs voor meest duurzame verpakking

Deze week hebben Fost Plus en Val-I-Pac in Brussel voor de vierde keer de Greener Packaging Awards uitgereikt. In de categorie ‘huishoudelijke verpakkingen’ ging de hoofdprijs naar L’Oréal. In die van de ‘industriële verpakkingen’ ging Pure Value met de hoofdprijs aan de haal. Delhaize kreeg de publieksprijs voor een assortiment biologische groenten en fruit, dat niet langer apart verpakt hoeft te worden.

 

De Greener Packaging Awards belonen bedrijven die bij het ontwerp de ecologische voetafdruk van hun verpakkingen willen verkleinen. Dit jaar was het aantal kandidatuursdossiers groter, wat bewijst dat er binnen bedrijven meer aandacht is voor het milieu. De prijzen werden uitgereikt ter gelegenheid van de Europese Week van de Afvalvermindering.

 

L’Oréal won de hoofdprijs in de categorie ‘huishoudelijke verpakkingen’. De groep ontwikkelde een verpakkingsconcept voor het gamma van ontschminkings- en reinigingsproducten Biosource van Biotherm. Dankzij het nieuwe flaconmodel - voortaan cilindrisch met een vlakke kant – steeg het aantal stuks per pallet met 89%, wat een flinke winst oplevert op het vlak van transport en opslag. Tevens werd het gewicht van de flacons -voortaan voor 25 % gemaakt van gerecycleerd PET- verlaagd en wordt verspilling tegengegaan door op alle flesjes van 200 ml een doseerpomp te plaatsen.

 

 

Categorie ‘Industriële verpakkingen’

 

In deze categorie ging de award naar Pure Value voor zijn product Proteus. Deze mobiele display voor promoties in verkooppunten is opvouwbaar. Alle materialen zijn volledig recyclebaar. De Proteus kan ook uitgerust worden met sensoren om de temperatuur, lucht en vullingsgraad van de displays te controleren.

 

 

 

Categorie ‘Productverspilling verminderen’

 

Delhaize ontwikkelde een volledig nieuwe verpakking zonder deksel, met een verbeterde hersluitbare folie die consumenten minstens tien keer kunnen hersluiten zonder kwaliteitsverlies. Bovendien bestaat de verpakking voortaan voor 100 % uit PET en is ze lichter. 

 

 

 

Categorie ‘Gewicht en volume verminderen’

 

Bij Kellogg’s bevat een kartonnen doos nu 19 Pringles-verpakkingen in plaats van 18, terwijl het formaat van de doos en de stapeling op de pallet niet veranderen. Dankzij fijner golfkarton daalde de benodigde opslagruimte met 5 % voor volle dozen en zelfs met 25 % wanneer ze leeg zijn. Kellogg’s leverde ook inspanningen op het vlak van transport: er rijden 268 vrachtwagens minder om verpakkingsmateriaal te leveren en 748 vrachtwagens minder met gevulde dozen.

 

 

 

Categorie ‘Kringloopeconomie’

 

Procter & Gamble ontwierp voor Lenor-wasverzachter een nieuwe PET-verpakking die tegelijk goed recyclebaar en transparant is. Dankzij de makkelijk verwijderbare sleeve is de kans groter dat de fles en sleeve afzonderlijk ingezameld kunnen worden. Bovendien bestaat de fles voor 50% uit gerecycleerd PET, wat naar schatting jaarlijks een besparing van 2.600 ton nieuw PET oplevert.

 

 

 

Publieksprijs

 

Het meest originele initiatief, dat de publieksprijs kreeg, is dat van Delhaize. Die heeft een assortiment biologische groenten en fruit ontwikkeld dat niet langer apart verpakt hoeft te worden. Het biolabel wordt direct op het product aangebracht - door natuurlijke verbranding met een laser - in plaats van op de verpakking. Dankzij deze eenvoudige maar effectieve methode is een reductie van 13 ton verpakkingsmateriaal per jaar mogelijk. Bovendien zijn voor deze technologie niet langer lijm, inkt, papier, vloeistoffen of andere stoffen nodig.

 

 

 

Auteur: 

Carole Boelen

categorie: 

Laatste productlanceringen