Lidl gaat samenwerken met de Belgische federatie van Voedselbanken. Tegen eind 2016 wil de discounter in 100 winkels dagelijks onverkochte goederen wegschenken. Dat heeft de winkelketen bekend gemaakt in de marge van de eindejaarscampagne #ShareASoup, waarmee geld wordt ingezameld voor de Voedselbanken.

 

Onder de noemer 'De soep van vandaag met de groenten van gisteren' staat Lidl de hele maand december op kerstmarkten van Brussel, Gent en Luik met een foodtruck. De discounter zal er soep verkopen, gemaakt van onverkochte goederen afkomstig uit 29 Lidl-vestigingen. De opbrengsten van de actie gaan integraal naar de Voedselbanken via Music For Life, de liefdadigheidsactie van Studio Brussel.

 

100 winkels

De eindejaarsactie kadert in een meer structurele samenwerking met de Voedselbanken, vertelt woordvoerder Pieterjan Rynwalt. “In 13 winkels werken we sinds oktober in een proefopstelling, waarvij organisatie van de Voedselbanken langskomen om onverkochte producten mee te nemen. We zijn inmiddels bezig om ook voor andere vestigingen de nodige partnerorganisaties te zoeken, opdat we dit verhaal kunnen uitbreiden. In de eerste plaats voor de 29 vestigingen die mee in het eindejaarsverhaal zijn gestapt”. Maar de ambities van Lidl zijn nog veel groter dan dat. Tegen eind 2016 wil de retailer een dergelijke samenwerking met de Voedselbanken in 100 winkels.