De transportkosten zijn in België met gemiddeld 8% gestegen sinds de invoering van de kilometerheffing voor vrachtwagens, zegt Lode Verkinderen van de vervoerdersorganisatie TLV. Dat wordt beaamd door Dries Roelens, coordinator transport van Colruyt Group.

“Wat wij voorspeld hebben, is gebeurd: de kostprijs van het vervoer is gestegen. Dat wordt bevestigd door de officiële cijfers van het Instituut Transport en Logistiek België. 8% is wel een gemiddelde. Voor het vervoer van hoogwaardige producten is de impact geringer, maar wanneer het gaat om landbouwproducten, zand en dergelijke, is de verhoging van de kostprijs nog hoger”, aldus Verkinderen tijdens een debat op het vrachtwagensalon Truck & Transport in Brussel.

Volgens hem kunnen de transporteurs niet anders dan de prijs van de heffing door te rekenen aan de klant. Volgens een studie van Graydon zouden 15% van de transportbedrijven failliet gaan indien ze de meerkost niet volledig doorfactureren.

 

Laagsteprijzenstragegie

De kilometerheffing is een taks per kilometer, die het forfaitaire ‘Eurovignet’ in april 2016 vervangen heeft en die proportioneel veel lager was. Dat heeft een aanzienlijke impact, aldus Roelens. “Colruyt doet een beroep op transporteurs, maar heeft ook een eigen vloot. Voor die 40 eigen vrachtwagens betaalden wij voordien 50.000 euro voor het Eurovignet. Door de kilometerheffing is dat bedraagt de hoogte ingeschoten tot 450.000 euro”, zei hij.

Voor een groep als Colruyt heeft dat een negatieve impact op de rendabiliteit. Toen Roelens gevraagd werd hoe duurder de producten in de winkelrekken zijn geworden, antwoordde hij dat Colruyt de hogere transportkosten niet aan de klant kan doorrekenen. “Wij hanteren steeds de laagste prijs in vergelijking tot de concurrentie. Door onze laagsteprijzenstragegie kunnen de verkoopprijs dus niet zomaar verhogen,” zei hij. De kilometerheffing vreet dus lichtjes aan de marges van de keten.