Jumbo wil online marktleider worden

Jumbo wil in Nederland in vijf jaar tijd uitgroeien tot de grootste onlinesupermarkt. Deze positie wordt vandaag ingevuld door Albert Heijn met AH.nl. Om haar ambities waar te maken heeft de supermarktketen het online aanbod fors uitgebreid met meer pick-up points en thuisbestellingen, en een nieuwe app gelanceerd. Ook is een forse uitbreiding van het e-fulfilmentcenter aangekondigd.

 

De vrij jonge keten – die nog steeds een familiebedrijf is – is door de overname van Super de Boer in 2009 en van C1000 in 2012 uitgegroeid tot het tweede supermarktbedrijf van het land, na Albert Heijn. Hun respectievelijke marktaandelen in 2015 waren 18,5 en 35,0%. Jumbo telt momenteel 580 winkels (allemaal in Nederland).

 

Terwijl in de ‘fysieke’ handel het een hele opgave is om een paar tiende procent marktaandeel te winnen, is het op de online markt nog mogelijk om de marktpositie met procenten tegelijk te doen groeien. Dat verklaart de ambities van Jumbo: “Het is onze ambitie om in vijf jaar online marktleiderte zijn", aldus Jurriaan Pouw, directeur e-commerce a.i. van Jumbo.

 

Inhaalslag

 

Volgens de infosite Adformatie zal Jumbo nog een flinke inhaalslag mogen maken: de huidige marktleider, AH.nl, heeft ruim 60% marktaandeel bij de online boodschappers, terwijl dat van Jumbo 18% is. Nummer drie is PLUS, met 5% marktaandeel. Picnic, de ‘pure player’ online supermarkt, heeft 4% van de markt.

 

Om de groei van Jumbo op te drijven, zijn een aantal initiatieven genomen. Zo is de bestel- app vernieuwd en zijn een aantal nieuwe functionaliteiten toegevoegd, zoals het rechtstreekse scannen van de producten die men wil herbestellen. Ook onthoudt ze het laatst gekozen Pick Up Point of het laatst gekozen bezorgtijdstip.

 

Thuisleveringen en Pick Up Points

 

Eerder dit jaar werd de Jumbo Bezorgservice opgestart. De supermarkt bezorgt nu vanuit 75 pick-up points de leveringen aan huis. Tegen het einde van het jaar moeten het er 100 zijn. Thuis leveren is nu gratis geworden als de klant online een geselecteerd actieproduct bestelt. Zo is momenteel de bezorging gratis bij de aanschaf van een 4-pack Red Bull. Ook is het aantal Pick Up Points gegroeid tot 275, verspreid over het hele land. De kosten voor het afhalen van boodschappen bij een Pick Up Point variëren van 1,95 euro tot 3,50 euro, afhankelijk van het tijdstip waarop de boodschappen worden afgehaald.

 

De meeste onlineconsumenten in Nederland (68%) laten de boodschappen thuis leveren. Eén op de vijf haalt ze het liefst op in de winkel. Eén op de tien haalt ze af in een pick-up point. e-DC wordt drie maal groter Bij Jumbo worden er nu wekelijks 18.000 bestellingen geplaatst via de webwinkel op Jumbo.com of via de Jumbo-app. Dit aantal zou fors moeten groeien: men verwacht dat in 2017 de online omzet van de supermarkten in Nederland met 30% zal stijgen.

 

Dat het menens is, blijkt ook uit de recente beslissing van Jumbo om haar e-fulfilmentcentrum in Den Bosch sterk uit te breiden. Dat wordt 36.700 m² groot (tegen 12.500 m² vandaag), zodat 50.000 bestellingen per week verwerkt kunnen worden.

Auteur: 

Joram De Bock

categorie: 

Bol.com-Side-NL

Laatste productlanceringen