Jef Colruyt, de CEO van Belgisch marktleider Colruyt Group, gelooft niet in het model van online retailers zoals Bol.com en Amazon die kosteloos aan huis leveren. Zeker niet als het over voeding gaat. “Gratis thuislevering is op lange termijn niet houdbaar”, zegt hij in een interview met De Tijd.

E-commerce wordt steeds belangrijker in de retailwereld. Webshops zoals Bol.com en Amazon zijn de laatste jaren uitgegroeid tot grote spelers. Jef Colruyt heeft echter grote twijfels bij de rendabiliteit van hun model, dat inzet op gratis thuislevering. “Niet houdbaar”, klinkt het in De Tijd. Ook voor foodspelers zoals HelloFresh niet. “Er is daar nu een strijd aan de gang waar met heel veel risicokapitaal volop wordt geïnvesteerd in naamsbekendheid. De rendabiliteit blijft helemaal achterwege. Hoelang zal dat nog duren?”, aldus de CEO.

Colruyt heeft zelf gekozen voor een model van afhaalpunten in fysieke winkels (Collect&Go), wat volgens Colruyt “de meest duurzame en ecologische aanpak” is. Ook voor Disj, de maaltijdboxendienst die het bedrijf momenteel uittest in Leuven, werkt het met afhaalpunten. Toch benadrukt Jef Colruyt ook dat er voor dit soort diensten (zoals ook HelloFresh) slechts een nichemarkt is. 

"Action-producten van lagere kwaliteit"

Colruyt hanteert steevast een laagste prijzen-strategie, maar heeft daar met een Action een moeilijke concurrent bij gekregen. De non-food discounter werkt immers met parallelinkoop, waardoor het producten aan spotprijzen kan aanbieden. Alleen zijn die volgens Jef Colruyt niet vergelijkbaar en hebben ze niet dezelfde kwaliteit. “Die producten bieden niet het kwaliteitsniveau dat beloofd wordt. Het zijn geen onschuldige praktijken”, zegt hij.

Verdere expansie Frankrijk

Jef Colruyt laat verder nog optekenen dat Colruyt “zeker nog verdere stappen” kan zetten in het buitenland, zoals in Frankrijk. De CEO verwacht er ook binnen twee tot drie jaar opnieuw rendabel te zijn.