Jean-Pierre Roelands beëindigt zijn actieve loopbaan bij Colruyt Group. Roelands gaf als commercieel directeur mee vorm aan het “Laagste Prijzen”- concept van Colruyt. De laatste jaren was hij vooral actief als één van de drijvende krachten achter Cru.

 Jean-Pierre Roelands neemt eind juni afscheid  van Colruyt Group, de firma waar hij meer dan 40 jaar aan de slag was. “Er zal altijd een stukje van mij verbonden blijven aan Colruyt Group, en omgekeerd. Ik heb hier zeer mooie tijden meegemaakt, zeer capabele mensen leren kennen en onvergetelijke ervaringen opgedaan. Ik heb  het gevoel dat ik gedaan heb wat ik moest doen, en dat het tijd is voor een volgende generatie. Ik ben helemaal klaar voor een volgende fase in mijn leven”, geeft Jean-Pierre Roelands aan.

Frans Colruyt, COO Colruyt Group, voegt toe: “Jean-Pierre was meer dan 20 jaar onze commercieel directeur en één van de bekende gezichten en aanspreekpunten van de firma: zowel intern als extern. Hij was een sleutelfiguur in het ‘Laagste Prijzen’-concept, en zorgde er mee voor dat we met Colruyt  geworden zijn wie we zijn. En daarvoor zijn we hem uiteraard zeer dankbaar.”   

Een grote meneer in de retail

Bij Gondola is onze hoofdredacteur het in ieder geval dik eens met de lof die Roelands van Colruyt krijgt. "Jean-Pierre Roelands heeft heel veel bijgedragen tot het succes van Colruyt op onze markt vandaag", aldus Christophe Sancy. Nadat hij in 1973, zijn diploma nog maar net op zak, bij Colruyt in dienst trad kreeg hij er meteen de vuurdoop. Net als alle kaders, moest hij een parcours doorlopen op het terrein als magazijnier-verkoper. Al snel werd hij zaakvoerder in Brussel en daarna regionaal manager voor Vlaanderen, tot hij 1987, op tweeëndertigjarige leeftijd verkoopsdirecteur voor Wallonië werd. Drie jaar later, in 1990, schopt Jean-Pierre Roelands het tot commercieel directeur voor heel België en wordt hij een belangrijke schakel in de snelle opmars van Colruyt naar het marktleiderschap.  

"Jean-Pierre Roelands is een buitengewoon commercieel talent, een man die zijn beroep op en top kent en duidelijk altijd gelukkig is geweest in zijn job. Het bewijs: zijn eeuwige glimlach. Hij is bovendien een slimme vos, die een pragmatische kijk heeft op de markt. Hij is soms kritisch, maar nooit arrogant, en velen getuigen over zijn diepe menselijkheid. Hij houdt niet alleen van zijn vak maar is ook een echte foodie. Deze wijnkenner is thuis in alle wijnstreken, maar de Bourgogne is echt zijn ding. Kortom: iemand die zo’n vakmanschap verenigt met een dergelijke mensenkennis, daar doen wij onze hoed voor af. Eerlijk. Trouwens de meeste van zijn collega’s en concullega’s zullen het met ons eens zijn als we hier even meezingen met de grote Tina: “Simply the Best”!", aldus onze hoofdredacteur.

Cru

De afgelopen jaren was Jean-Pierre directeur Winkelconcepten voor Colruyt Group. In die rol werkte hij mee aan de ontwikkeling en lancering van Cru, de luxewinkelformule van de retailgroep. “Ik kon hier de zeer fijne rol van coach oppakken, en met mijn jarenlange ervaring de mensen helpen om innovatieve concepten verder uit te werken voor de groep. Een zeer dankbare job”,  zegt Roelands daar over.

 

Opvolger

In de komende weken zal Jean-Pierre de laatste overdracht doen aan Jo Spiegeleer, de nieuwe divisiemanager van Cru. Frans Colruyt: “ Met zijn ruime leidinggevende ervaring sinds 1995 bij  Colruyt en OKay, zijn  passie voor eenvoud en voeding en zijn talenten om vanuit de klant te denken en teams te begeesteren, is Jo de geknipte man om Jean-Pierre op te volgen.”