Ikea, Colruyt en Amazon zijn tijdens de Best Brands Awards 2018 uitgeroepen tot de “favoriete merken van de Belgen”.

De Best Brands Awards belonen de favoriete merken van de Belgen in verschillende categorieën. De awards worden uitgedeeld op basis van een studie van het onderzoeksbureau GfK bij 3.500 huishoudens. Concreet baseerde GfK zich voor zijn rangschikking op twee criteria: het economische succes (Share of Wallet) en de emotionele perceptie van het merk door de consument (Share of Soul).

Best Corporate Brand: Colruyt

Colruyt is voor het tweede jaar op rij uitgeroepen tot het beste Corporate merk. De retailer behaalt een score van 69% op zijn Share of Wallet en zo’n 68% op zijn Share of Soul. Colruyt wordt op de voet gevolgd door Walt Disney (71% Wallet, 63% Soul) en Coca-Cola (70% Wallet, 58% Soul).

Best Product Brand: Ikea

Voor de eerste keer wordt Ikea uitgeroepen tot de winnaar van de categorie ‘Best Product Brand’, met een score van 89% op de Share of Wallet en 100% op de Share of Soul. De top 3 wordt afgesloten door Samsung (93% Wallet, 85% Soul) en Colruyt (89% Wallet, 79% Soul).

Best Digital Brand: Amazon

Op het vlak van het beste digitale merk, is het Amazon die de felbegeerde titel in de wacht sleept met een score van 75% op de Share of Wallet en 46% op de Share of Soul. Op de voet volgen Bol.com (67% Wallet, 72% Soul) en Decathlon (64% Wallet, 45% Soul).