De Belgische koel- en vrieslogistieker Frigologix is gestart met de bouw van een nieuwe vriesopslagruimte naast de bestaande gebouwen in Lommel. De opslagcapaciteit wordt met meer dan 20% uitgebreid. Ook de ruimte voor toegevoegde waarde activiteiten wordt uitgebreid.

Frigologix, dat in 1998 begon als logistieke dienstverlener van Farm Frites in Lommel, heeft inmiddels zijn klantenportefeuille fors verruimd. Naast een aantal grote klanten zoals McCain, Mövenpick, Mora, Jacques IJs en Glacio, doen ook een aantal kleinere spelers een beroep op het bedrijf. Naast de installaties in Lommel beschikt het over een zetel in Frankrijk Montigny-le- Roy.

Momenteel beschikt Frigologix in Lommel over 36.000 palletplaatsen. Het aannemersbedrijf Edibo (eveneens uit Lommel) bouwt momenteel op een aanpalend terrein een nieuw gebouw voor diepvriesopslag met een capaciteit van 8000 palletplaatsen. “Na de oplevering begin 2017 zullen wij beschikken over 44.000 palletplaatsen, waarvan de meeste voor diepvriesproducten bestemd zijn en ongeveer 5.000 plaatsen voor gekoelde producten,” aldus managing director Reinier van Elderen.

In Frankrijk, waar de capaciteit 22.000 palletplaatsen is, is de verhouding tussen de koel- en de vriesopslag anders, met 30 à 40% ruimte voor gekoelde producten. Daar worden bijv. kazen opgeslagen.

Nieuwe klant

In het nieuwe gebouw zal er tevens meer plaats zijn voor meer toegevoegde waarde activiteiten, zoals ompakken, picking, labellen, e.d.m. Edibo bouwt tevens een verbindingsgang met het huidige gebouw. De nieuwe installaties worden opgetrokken op terreinen die Frigologix drie jaar geleden op de kop kon tikken na het faillissement van het bandenrecyclagebedrijf Re-Tyre.  “Ze zijn 3 hectare groot en bieden ruimte voor verdere uitbreiding,” aldus van Elderen.

Oorspronkelijk was het gepland dat de werken in 2014 zouden starten, maar het project werd even ‘on hold’ geplaatst. Volgens van Elderen is de markt van de diepvriesproducten weer in de lift: niet alleen de export, maar ook de binnenlandse markt groeit weer. Daarnaast heeft Frigologix een nieuwe klant kunnen winnen, zodat de uitbreiding het licht op groen kreeg.