De meet-up van de leden van The Retail Society op 31 mei was een groot succes. Onze business club mocht dan ook een prestigieuze spreker ontvangen. Frans Muller, CEO van de Delhaize Groep wordt, zo gauw de Amerikaanse concurrentieautoriteit de fusie goedkeurt, de nummer 2 van de nieuwe groep onder leiding van Dick Boer. Hij zal onder andere instaan voor de goede integratie van de twee entiteiten.

Frans Muller bracht niet zomaar een technisch discours maar koos voor een open en ontspannen dialoog met het publiek. “U wordt waarschijnlijk hele dagen gebombardeerd door powerpoints, ik ga het dus bij 5 slides houden”, kondigde hij meteen aan. De vijfde slide was ongetwijfeld de belangrijkste voor het publiek. Deze ging immers over de beoogde fusie met Ahold en somde de belangrijkste redenen op voor de merger en de opportuniteiten die deze biedt voor Delhaize. 

Daarna hield de CEO van Delhaize zich aan zijn belofte om rechtstreeks in te gaan op wat de leden van The Retail Society hem voorlegden. Hij ontweek geen enkele van de talrijke vragen die vooraf werden ingestuurd en gaf ook meteen feedback op alle thema’s die werden aangereikt vanuit de zaal.  En die waren behoorlijk direct: Of hij het gevoel had een Nederlander te zijn die de Belgische kroonjuwelen verkocht had? Of de leveranciers zich moeten verwachten aan scherpere onderhandelingen? enzovoort. De leden waren duidelijk gefocust op de geplande fusie en de gevolgen daarvan.

Muller verschafte met de glimlach (en af en toe met een vleugje ironie) tekst en uitleg bij al deze kwesties. Zo antwoordde hij op de vraag “Wat kunnen de Belgen leren van de Nederlanders op gebied van onderhandelingen?” met een kwinkslag. “Dat weet ik niet echt, ik heb dat ook moeten leren, of opnieuw leren. Ik heb 28 jaar van mijn carrière in het buitenland doorgebracht, waarvan alleen de eerste vier in Nederland.”

Hij voegde daar nog een anekdote aan toe en vertelde dat hij nieuwe Ahold-partners, gewoon aan Calvinistische soberheid, bijzonder verrast had door uit te leggen dat één van de key values van Delhaize humor is. Om daarna aan het publiek te vertellen dat hij niet geloofde in stereotypes die toegedicht worden aan volledige landen of markten. 

“Een handelaar uit Genk kan heel anders redeneren dan één uit Luik. En iemand uit Groningen heeft ook niet altijd hetzelfde profiel als één uit Breda, toch? Voor mij is ondernemingscultuur vaak veel belangrijker dan nationale verschillen.”  De topman legde verder uit dat Ahold-Delhaize die verschillende bedrijfsculturen niet wil doen verdwijnen om er een groot uniform geheel van te maken, maar integendeel wil vertrekken van de lokale enseignes die een grote geloofwaardigheid genieten bij de consument. Welke strategie zal uitgerold worden? Daar is het nog een beetje vroeg voor. In oktober, eenmaal dat de fusie afgerond zal zijn, zal die voorgelegd worden aan de board.

Na de Q&A-sessie volgde een walking dinner bereid door het Atelier Yves Mattagne. Een prima gelegenheid voor heel wat leden van The Retail Society om nog persoonlijk na te praten met een beminnelijke Frans Muller.

Kortom het was een geslaagd evenement. Er staat trouwens nog heel wat op de agenda dit jaar. Zo is het op 9 juni weer tijd voor Gondola Day en wijden we op 22 september een sessie aan Low End Retail, in het gezelschap van Thierry Quertinmont, CEO van Sogesma (Trafic). Op 25 augustus steekt The Retail Society ook van wal met “The Retail Society Golf”, het eerste golftoernooi van de retail, toegankelijk voor iedereen, van debutant tot ervaren speler Blokkeer alvast deze datums in uw agenda. Klik hier voor meer informatie.